آیا بورس تعطیل می گردد؟

به گزارش وبلاگ فاضلی، بعد از سه ماه ریزش مدام قیمت ها در بورس، بعضی از سهام داران خواهان تعطیلی موقت بورس تهران شدند، تا تکلیف انتخابات آمریکا تعیین گردد و بازار نیز از این فضا فاصله بگیرد، مسئله ای که به نظر می رسد محقق شدن آن عملی نباشد.

آیا بورس تعطیل می گردد؟

به گزارش وبلاگ فاضلی، همایون دارابی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه واقعیت این است که دولت در برابر زیان افرادی که در گذار های مختلف در بازار بورس مشارکت می نمایند مسئولیت ندارد، به وبلاگ فاضلی گفت:، اما دولت به عنوان حافظ ثروت عمومی مردم در برابر از بین رفتن ثروت آن ها در هر بخشی دارای مجموعه مسئولیت های عمومی و نه مالی است. فرض کنید سیلی می آید، بیماری شیوع پیدا می نماید، زلزله ای می گردد یا اتفاقی می افتد که باعث می گردد بخشی از یک جامعه دچار یک آسیب کلی شوند در این حالت دولت بنا بر ماهیت دولت بودنش، مسئولیت عمومی دارد که ثروت عمومی حفظ یا جبران گردد.

دارابی درباره چگونگی حمایت دولت از سهامداران ادامه داد: کسی از دولت نمی خواهد که از بازار بورس حمایت کند و تشویق بکند. ما اتفاقا خیلی دوست داریم دولت در بازار سرمایه که بازار بخش خصوصی است آنقدر دخالت نداشته باشد. درخواست ما از دولت فقط همین است که تصمیمات عاقلانه و منطقی اتخاذ کند. یعنی بنشینند با متخصصین مشورت نمایند و بعد تصمیم گیری نمایند. متأسفانه الان جریان تصمیمات به نفع فراوری، صنعت و اشتغال در کشور نیست و این ضربه بزرگی به کشور می زند.

بورس را تعطیل نخواهند کرد

احسان رضاپور کارشناس بازار سهام در تبادل نظر با وبلاگ فاضلی با اشاره به اینکه تعطیلی بورس تهران به خاطر ریزش هایی که داشته امکان پذیر نیست، گفت: آن چیزی که در قوانین و مقررات آمده در خصوص تعطیلی بازار، مربوط به موارد فورس ماژور و استثنایی بوده و به نوعی غیر مترقبه محسوب می گردد، اما اینکه به خاطر ریزش قیمت ها معاملات را تعطیل نمایند، امری بعید و دور از انتظار بوده و احتمال انجام آن نزدیک به صفر است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر بورس گرفتار یک فرایند نزول فرسایشی که به نظر می رسد این فرایند تا هفته آینده و موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داشته باشد، از سوی دیگر به دلیل بی اعتمادی سرمایه گذاران بورسی نسبت به وعده و وعید هایی که از سوی متولیان بازار برای تغییر فرایند داده شده، اما به آن ها عمل نشده، به نظر می رسد هر مثبتی را بعضی از سهام داران خُرد، به دید فرصت خروج نگاه می نمایند و با اینکه با ضرر زیادی روبرو شده اند، ترجیج می دهند، از این بازار خارج شوند.

رضاپور با اشاره به اینکه فشار فروش طی این روز ها در بورس با وجود نزول اخیر، بسیار بالا است، گفت: در شرایط حاضر متاسفانه تر و خشک با هم در حال سوختن هستند، و بسیاری از سهم های ارزنده بازار با وجود اینکه به کف قیمتی خود رسیده اند، اما بازهم در آن ها فشار فروش وجود دارد، در حال حاضر ریسک های سیاسی و مالی بر بورس سایه افکنده و تا این ریسک ها وجود داشته باشد، همچنان سایه ترس بر سر بازار و سهام داران خواهد بود.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتخابات آمریکا این روز ها یکی از مهم ترین مجهولاتی است که حل آن می تواند تا حدودی تکلیف بازار را مشخص کند، اضافه نمود: اگر آنچه که از نظرسنجی ها بر می آید، یعنی پیروزی جو بایدن رخ دهد، این مسئله به نفع بورس خواهد بود در مجموع، زیرا که از یک طرف گشایش های مالی و سیاسی رخ خواهد داد که این موضوع ریسک های سیاسی موجود در بازار را از بین خواهد بود و از سوی دیگر این مسئله باعث ایجاد رکود در سایر بازار های مواری از جمله، طلا، مسکن، ارز و خودرو خواهد بود.

تاثیر انتخابات آمریکا بر روی بورس

وی ادامه داد: بنابراین چنین وضعیتی به نفع بورس خواهد بود و می تواند نقدینگی سایر بازار ها را نیز به بورس سرازیز کند، بر اساس برآورد ها تا به امروز حدود 50 هزار میلیارد تومان طی سه ماهه اخیر به عنوان نقدینگی از بورس خارج شده که رقم قابل توجهی است، اگر این منابع دوباره به بازار ورود نمایند، قدر مسلم طرف تقاضا با افزایش روبرو خواهد بود و همین مسئله می تواند محرکی خوبی برای آغاز رشد بورس بعد از انتخاب بایدن باشد.

رضاپور بیان داشت: اما اگر ترامپ بخواهد انتخاب گردد، هرچند که بعضی ها معتقدند با توجه به افزایش انتظارات تورمی، بورس نیز به مانند سایر بازار های موازی رشد خواهد نمود، اما باید ریسک های سیاسی و بین المللی که ناشی از انتخاب مجدد ترامپ نیز به وجود خواهد آمد را نیز در نظر گرفت، در چنین شرایطی شاید بعضی از افراد بازار هایی نظیر ارز، سکه، طلا و مسکن را امن تر از بورس بدانند و پول های خود را به این بازار ها سوق دهند، بنابراین در صورتی که بایدن انتخاب گردد، در مجموع بازار ها بورس می تواند بیشترین بازدهی را بدهد، اما در خصوص انتخاب ترامپ این موضوع نمی تواند مصداق پیدا کند، چرا که در چنین شرایطی اوضاع غیر قابل پیش بینی خواهد شد.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه ملاک عمل نرخ دلار در بورس ارز نیمایی است، یادآور شد: دلار نیمایی در مردادماه که 14 هزار تومان بود، امروز به حدود 25 هزار تومان رسیده است، حال اگر بایدن انتخاب گردد، شاید برای مقطع کوتاهی دلار به زیر 20 هزرا تومان بیاید، ولی بسیار بعید است که برای آینده نرح ارز نیمایی زیر 22 هزار تومان مشخص گردد، با توجه به این نرخ، شرکت های بورسی می توانند بسیار عملکرد خوبی را از خود برجای بگذارند و این مسئله در گزارش هایی شش ماهه دوم سال آن ها می تواند به خوبی نمود پیدا کند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به این مطالب می تواند گفت، آینده بازار روشن است، اما این مسئله با توجه به ریزش اخیر احتیاج به زمان دادن و به نوعی صبر کردن دارد، از سویی در حال حاضر خروج از بازار سرمایه در شرایط فعلی که بسیاری از سهام داران یا ضرر و زیان هنگفتی روبرو هستند، به هیچ عنوان به صلاح آن ها نیست، چرا که ریسک سرمایه گذاری در سایر بازار های سرمایه ای نیز به شدت بالا است.

منبع: فرارو

به "آیا بورس تعطیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بورس تعطیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید