ایران در 10 گذشته 450 میلیارد دلار از دست داد

به گزارش وبلاگ فاضلی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می گوید که در 10 سال گذشته، تحریم ها باعث شده اند نفت ایران درآمدی 450 میلیارد دلاری را از دست بدهد.

ایران در 10 گذشته 450 میلیارد دلار از دست داد

بیست و ششمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در محل سندیکای صنعت برق ایران و با هدف آنالیز پیشنهادهای فعالان صنعت برق و انرژی برای تدوین قانون برنامه هفتم توسعه برگزار گردید.

به نوشته ایسنا، پیش از آنالیز این موضوع، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به گزارش اخیر اوپک در مورد تاثیر تحریم ها بر عدم فروش نفت از سوی ایران طی 10 سال گذشته اشاره نمود و گفت: طبق اعلام اوپک، ایران به علت اعمال تحریم ها و کندی در فروش نفت، طی 10 سال گذشته بیش از 450 میلیارد دلار عایدی از این محل از دست داده است.

رضا پدیدار بعلاوه توضیح داد که بنا بر اعلام اوپک، تقاضا برای نفت در دنیا همچنان رو به افزایش است و طبق پیش بینی های این سازمان، کنار گذاشتن سوخت های فسیلی خطرناک است و دنیا بدون نفت نمی تواند زندگی کند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر و با اعلام سازمان اوپک، مجموع فراوری نفت خام و سایر میعانات نفتی 13 عضو اوپک از 31.6 میلیون بشکه در روز به 38.3 میلیون بشکه در روز در سال 2035 خواهد رسید. بنا بر پیش بینی های اوپک، این اندازه همچنان در حال افزایش است و یک دهه بعد به 42.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران سپس به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اشاره نمود که بر مبنای آن، ایران در رتبه اول شدت مصرف انرژی دنیا قرار گرفته است. پدیدار اضافه نمود: طبق این گزارش، شدت مصرف انرژی در ایران 15 برابر ژاپن، بیش از 2.5 برابر چین و 5.7 برابر میانه دنیای است.

بر اساس گزارش سایت اتاق تهران، در ادامه این جلسه، علیرضا اسدی، معاون پژوهش و برنامه ریزی سندیکای صنعت برق ایران به تشریح راهکارهای فعالان صنعت برق و انرژی برای تدوین قانون برنامه هفتم توسعه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری، کسری بودجه، کاهش سرمایه گذاری و افزایش بدهی دولت به بخش خصوصی فراوریکنندگان برق و پیمانکاران، ابرچالش های اقتصاد برق و انرژی در ایران است، اصلاح نظام قیمت گذاری در بازارهای برق و فروش به مشترکان را از جمله راهبردهای برطرف این چالش ها عنوان نمود و برطرف موانع پیش روی توسعه صادرات برق را ضروری دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش، اضافه نمود: در سناریو ادامه وضع موجود، انتظار می رود به طور میانه سالانه حدود 2500 مگاوات به ظرفیت فراوری برق کشور اضافه گردد و در سال 1404 به ظرفیت اسمی حدود 98 هزار مگاوات برسد، اما اگر دولت بخواهد در چارچوب رشد اهداف برنامه ششم و متناسب با ظرفیت رشد مالی مورد انتظار در اسناد بالادستی کشور، فراوری برق کشور را افزایش دهد، انتظار می رود سالانه حدود 4700 مگاوات به ظرفیت فراوری برق کشور اضافه نموده گردد و در سال 1404 به ظرفیت اسمی حدود 109 هزار مگاوات دست پیدا کند.

به گفته اسدی، در سناریو رشد وضع موجود که معادل 2.8 درصد است، حدود 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری باید در صنعت برق کشور انجام گردد و در سناریو جایگزین که بر اساس رشد 5 درصد و مطابق با برنامه ششم توسعه است، حدود 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش مورد احتیاج است.

منبع: فرارو

به "ایران در 10 گذشته 450 میلیارد دلار از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در 10 گذشته 450 میلیارد دلار از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید