آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی

به گزارش وبلاگ فاضلی، در سال های دهه هفتاد میلادی آنچه برای طراحان لامبورگینی اهمیت بیشتری داشت، زیبایی ظاهری ماشین و موتور پرقدرت بود و اینگونه بود که لامبورگینی کونتاش به دنیا آمد.

آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی

خودروی کاربردی توصیفی است که به هیچ عنوان نمی توان برای لامبورگینی کونتاش (Lamborghini Countach) به کار برد؛ با این که لامبورگینی کونتاش ماشین بسیار زیبایی است، اما بی نهایت ناراحت و به لحاظ فنی غیرقابل اطمینان است. نام کونتاش از کلمه ای محلی گرفته شده که معنی خاصی ندارد و آوایی است که ایتالیایی ها با تماشا چیزی خاص یا بسیار زیبا با ابراز تعجب یا شگفتی ادا می نمایند!

این اتومبیل 12 سیلندر با موتور میانه ایتالیایی از سال 1974 تا1990 فراوری شد و طراحی خاص بدنه آن (در طراحی اش از خطوط صاف و زاویه های تیز استفاده شده بود) پیشگام طراحی اتومبیل های سوپر اسپرت آینده شد.

بیشتر بخوانید: آنالیز رولزرویس فانتوم؛ عالیجناب رولزرویس

نمای پشتی لامبورگینی کونتاش

طراحی لامبورگینی کونتاش در ضمن ایده جلو بودن کابین (Cab Forward) را معمول کرد. در این ایده کابین سرنشین ها بیشتر به جلوی ماشین نزدیک است و اجازه تعبیه موتور بزرگ تری را در عقب ماشین می دهد. طراح این مدل جاودانه لامبورگینی مارچلو گاندینی بود که برای استودیوی طراحی برتونی کار می کرد؛ همان طراح و استودیوی معروفی که لامبورگینی میورا را قبلا برای کمپانی لامبورگینی طراحی نموده بود.

گاندینی در آن موقع طراح جوانی بود و در طراحی ماشین از نظر کاربرد و ارگونومیک تجربه اندکی داشت. البته این بی تجربگی برای او در ارائه طرح های نو و جنجالی مانعی هم ایجاد نمی کرد. در واقع بی توجهی به ایمنی و راحتی سرنشینان آن قدر اهمیت نداشت که سفارش دهندگان ذوق طراحی و جسارت شکستن استانداردهای قبلی طراح جوان را کور نمایند. برای همین بعد از میورا، او باز هم طرحی دیوانه وار ارائه داد که همه را شگفت زده کرد: لامبورگینی کونتاش.

مارچلو گاندینی؛ طراح لامبورگینی کونتاش

در سال های دهه هفتاد میلادی آنچه برای طراحان خودروهای ویژه ای مانند لامبورگینی اهمیت بیشتری داشت، زیبایی ظاهری ماشین و موتور پرقدرت آن بود. این تمرکز روی ظاهر خودرو و قدرت موتور به ویژه در فراوریات ایتالیایی بیشتر به چشم می خورد. بیشتر ساخته های آن سال های ایتالیا، خودروهایی بسیار زیبا ولی ناراحت و پراشکال بودند.

توجه به مختصات ارگونومیک بدن راننده و سرنشینان و طراحی خودرو بر این اساس، اصولا نادیده گرفته می شد. احتمالا راحتی در حدی که بدن انسان در شرایطی صحیح و سالم قرار گیرد و رسیدگی به ظرایف فنی موتور، نوعی توجه ویژه و فوق العاده و مایه اتلاف وقت از سوی مدیران کارخانه های خودروهای ایتالیایی شمرده می شد. (در ایران آلفارومئوهای زیبا و پرسرعت و محبوب جوانان، همواره مشکل فنی داشتند و گاه صاحبانشان مجبور بودند آن ها را تا نزدیک ترین تعمیرگاه هل بدهند).

بدنه لامبورگینی کونتاش پهن و ارتفاع آن بسیار کم و در عین حال کوتاه بود. تقریبا تمام قطعات بدنه کاملا مسطح و به شکل ذوزنقه طراحی شده بودند. درهای قیچی مانند این ماشین سال ها بعد تبدیل به امضای لامبورگینی شد و در همه مدل ها استفاده شدند. البته این نوع درها که برای اولین بار روی خودروی آلفارومئو 33 کارابو در سال 1968 و به وسیله همین طراح معرفی شده بود، با ثبت آن به نام لامبورگینی، امروزه به نام درهای لامبو (Lambo Doors) شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: آنالیز جگوار ای-تایپ؛ زیبای انگلیسی

نمای داخلی لامبورگینی کونتاش

در طرح های اولیه موتور 5 لیتری 12 سیلندری برای این خودرو در نظر گرفته شده بود، اما اولین فراوریات آن با موتوری 4 لیتری که قبلا روی میورا نصب می شد از کارخانه خارج شد. بعدها این موتور با حجم 4754 سی سی و نهایتا با حجم 5167 سی سی با 4 سوپاپ روی هر سیلندر، وظیفه تامین قدرت این ماشین را انجام می داد.

تا رسیدن مدل QV 5000 تمام مدل های کونتاش شش کاربراتور داشتند. با آمدن این مدل، پای کونتاش به بازار امریکا هم باز شد و به دلیل رعایت قوانین واردات خودرو در ایالات متحده، لامبورگینی برای عرضه این ماشین مجبور به تعویض کاربراتورها با سیستم انژکتور بوش شد. تا رسیدن مدل بعدی لامبورگینی یعنی دیابلو که جایگزین کونتاش بود، این ماشین ها در تمام بازارهای دیگر با همان شش کاربراتور عرضه می شدند. البته قدرت و خروجی ماشین های کاربراتوری با مدل های انژکتوری قابل مقایسه نبود و مدل های جدیدتر به مراتب سریع تر از آن ها بودند.

در طول عمر 16 ساله فراوری این ماشین، 2042 دستگاه از آن در مدل های بسیار متنوع و مختلفی ساخته شد. این ماشین در گروه ماشین های کلکسیونی پرطرفدار جایگاه ویژه ای دارد و همواره به عنوان یکی از زیباترین طراحی های بدنه در فهرست بهترین و به یاد ماندنی ترین اتومبیل های تاریخ از آن یاد می گردد.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت وبلاگ فاضلی مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید