تماشای معماری اسلامی در کوردوبای اسپانیا

به گزارش وبلاگ فاضلی، درباره کوردوبا

کوردوبا (قرطبه) شهری در جنوب اسپانیا در منطقه اندلس است و مرکز استان کوردوبا (Cordoba) می باشد. شهر کوردوبا در قرن هشتم به اشغال مسلمانان در آمد و تبدیل به مرکز حکومت امویان در اندلس شد. این شهر از مهمترین مراکز تمدن و فرهنگ اسلامی می باشد و در آن مسجدهای زیادی ساخته شده که مهمترین آن ها مسجد جامع کوردوبا است. در این شهر در آن موقع کتابخانه ها، مدارس پزشکی و دانشگاه های زیادی باز شد و یکی از قطب های آموزشی مهم شد. امروز، کوردوبا شهری مدرن است و جمعیت آن در سرشماری سال 2011، حدود 330 هزار نفر بوده است. مرکز تاریخی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو واقع شده است. اگر می خواهید درباره کوردوبا بیشتر بدانید، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تماشای معماری اسلامی در کوردوبای اسپانیا

آب و هوای کودوبا

کوردوبا آب و هوایی نیمه گرمسیری مدیترانه ای دارد و دمای هوا در برخی از روزهای تابستان آن به بالای 40 درجه سانتی گراد می رسد. در تابستان، میانه دمای هوا 37 درجه سانتی گراد است به طوری کوردوبا گرم ترین تابستان اسپانیا و اروپا را دارد. زمستان های این شهر ملایم و کمی سرد است و بارندگی معمولا در ماه های سرد اتفاق می افتد.

جاذبه های کوردوبا

مسجد جامع کوردوبا

مسجد جامع کوردوبا از زیباترین بناهای به جا مانده از دوره حکومت اسلامی در این شهر است. ساخت این مسجد در سال 786 در زمان خلیفه اول اموی، عبدالرحمن، آغاز و بعد از 250 سال به انتها رسید. بعد از اینکه مسیحیان پیروز شدند دوباره این شهر را به دست بگیرند این مسجد را به کلیسا تبدیل کردند. زیبایی این مسجد به ستون های زیاد آن است که طراحی خیره کننده ای دارند. در زمان عبدارحمان این مسجد 11 رواق داشت، امروزه معماری آن ترکیبی از معماری اسلامی و مسیحیت است.

شهر مدینه الزهرا (Medinah AZahara)

مدینه الزهرا در قرن دهم به وسیله عبدالرحمن ناصر در 30 کیلومتری شهر کوردوبا ساخته شد و از شهرهای قدیمی شهر آندلس می بشد. این شهر مرکز آندلس بوده و در آن انوع ساختمان های حکومتی، مهمانسرا و … وجود دارد. بقایای این شهر در سال 1911 کشف شد و تا امروز 10 درصد از این شهر شناسایی شده است. مدینه الزهرا از شهرهای قرون وسطی ای مسلمانان عرب است و علت ساخت آن این بوده که خلیفه احتیاج به تاسیس یک شهر نو داشت که نماد قدرت او باشد و قدرت او را به رقیب هایش نشان دهد.

پل رومی کوربودا (Corboda Roman Bridge)

پل رومی کوردوبا در اوایل قرن یک پیش از میلاد، بر روی رودخانه گوادالکیبیر در جنوب اسپانیا ساخته شد. قبلا بر روی این روخانه پلی چوبی قرار داشت و رومی ها تصمیم گرفتند که این پل را به جای پل قبلی بسازند. پل رومی با طول 247 و عرض 9 متر، 16 قوس طوقی شکل زیبا دارد. این پل در طول سالیان بارها مورد نوسازی قرار گرفته به طوری که امروزه فقط قوس های چهاردهم و پانزدهم آن مربوط به همان سازه اولیه هستند. اخیرا در سال 2006 دوباره قسمت های مختلف این پل را بازسازی و بازسازی کردند.

محله جودریا کوردوبا (Juderia)

این محله در واقع محله یهودیان شهر کوردوبا بوده است. در محله جودریا، معماری خانه ها کاملا متفاوت از دیگر قسمت های شهر است، در اینجا خانه های به هم چسبیده و کوچه ها تنگ و باریک، محله ای آرام و بی هیاهو را به وجود آورده اند. در گشت و گذار از این شهر می توانید از عبادتگاه یهودیان و معماری زیبای آن تماشا کنید.

منبع: الی گشت

به "تماشای معماری اسلامی در کوردوبای اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای معماری اسلامی در کوردوبای اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید