تنها بازمانده آسیاب های آبی تهران کجاست؟ ا تونل ماشین رو می خواست جای راوی 150ساله شهر را بگیرد

به گزارش وبلاگ فاضلی، اسماعیل عجایبی 86ساله، وارث یکی از نشانه های هویتی یوسف آباد است؛ آسیاب آبی 150ساله، بین خیابان 51 و 53، که به گفته خودش، سال ها جنگید تا توانست آن را حفظ کند.

تنها بازمانده آسیاب های آبی تهران کجاست؟ ا تونل ماشین رو می خواست جای راوی 150ساله شهر را بگیرد

وبلاگ فاضلی آنلای - نصیبه سجادی: عجایبی می گوید: یوسف آباد 2 آسیاب آبی داشت. گاومیشی، بزرگ ترین آسیاب تهران، سال 1342 از بین رفت. قنات گاومیشی که پره های آسیاب با آب پرزور آن می چرخید، هنوز پرآب ترین قنات منطقه است. بعدی هم همین آسیابی است که معروف بود به آسیاب کوچیکه و هنوز هم باقی است. خانه عجایبی ها همجوار آسیاب آبی بوده و یکی از دلایل حفظ و باقی ماندن آن نیز همین است. حاج اسماعیل می گوید: وقتی قرار بود تونل رسالت ساخته گردد بیشتر خانه های این اطراف خریداری و تخریب شد. قرار بود پیمانکار برای سرعت بخشیدن به کار، آسیاب کوچیکه را هم خراب کند برای ساخت تونلی که شب و روز از آن ماشین رد گردد. آن موقع مادر ما زنده بود و حاضر نشد خانه اش را واگذار کند.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

عجایبی ها همان سال همه کوشش شان را می نمایند تا این اثر تاریخی و هویتی ثبت ملی گردد و بالاخره این اتفاق می افتد. سال 1388 آسیاب کوچیکه به شماره 19170 ثبت ملی و ماندگار می گردد برای مرکز نشینان تا به گذشته و اصالت خود ببالند. نانوایی پدر حاج اسماعیل(حاج ابوالقاسم) که 80 سال پیش نان دست اهالی می داد و آن را حفظ نموده اند و دری با قدمت 100 سال هم اینجا هست تا جمع همه اینها با هم بگوید که این موزه چیزی از موزه های بزرگ دنیا کم ندارد برای جذب جهانگرد از تهران و ایران و همه کشورهایی که تاریخ هزاران ساله این سرزمین همواره برایشان مجذوب کننده و خواندنی است.

هویتی که باید حفظ گردد

عجایبی در جواب این سوال که چرا اینجا را واگذار نکردید تا هم سود کنید و هم این همه دردسر نکشید، می گوید: این آسیاب میراث 150ساله ای است که باید به هر صورتی حفظ می شد. امروز همین آسیاب را با 50 میلیارد تومان نمی توان ساخت. در حالی که به سبک معماری قدیمی و طاق های ضربی مردمان روزگار گذشته آن را ساختند که با وجودی که زلزله، باد و باران را دیده، همچنان مثل روز اول محکم است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تنها بازمانده آسیاب های آبی تهران کجاست؟ ا تونل ماشین رو می خواست جای راوی 150ساله شهر را بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها بازمانده آسیاب های آبی تهران کجاست؟ ا تونل ماشین رو می خواست جای راوی 150ساله شهر را بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید