تکنولوژی بال هواپیما با ویژگی خود ترمیمی!

به گزارش وبلاگ فاضلی، یک تیم از دانشمندان انگلیسی پیروز به فراوری یک تکنولوژی جدید از فیبر کربن شده اند که در صورت آسیب دیدن بال هواپیما، خودش را ترمیم می نماید

تکنولوژی بال هواپیما با ویژگی خود ترمیمی!

آیا در خصوص بتن دارای قابلیت خود ترمیمی چیزی شنیده اید. در خصوصبدنه اتومبیل یا دیگر تکنولوژی های ترمیم پذیر چطور؟ تکنولوژی جدید غیر قابل باوریکه در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، بال هواپیما با ویژگی خود ترمیمی می باشد.یک تیم از دانشمندان انگلیسی از سه سال پیش تا کنون بر روی پروژه ترمیم بال هواپیما کار می نمایند.این تیم به تازگی اعلام نموده اند که پیروز به فراوری یک تکنولوژی جدید از فیبر کربنشده اند که در صورت آسیب دیدن، می تواند خودش را ترمیم نماید و در واقع خاصیت خودترمیمی دارد .

این ایده جالب با الهام دریافت از سیستم ترمیم زخم ها در بدن به وجودآمده است. این ایده مانند همه ایده های خوب دیگر، بر روی کاغذ آورده شده است و برروی آن کار صورت گرفته است. از زمان شروع این پروژه، تیمی از محققان دانشگاه بریستولدر حال همکاری با مهندسان هوافضا برای توسعه دادن این ماده ترمیم پذیر بوده اند.محصولی که محققان در حال حاضر به آن دست یافته اند، می تواند ترک های کوچک وتقریبا غیر قابل شناسایی بال هواپیما، را ترمیم نماید. این تکنولوژی جدید نشاندهنده یک گام مهم در محصولات با قابلیت خود ترمیمی می باشد، چرا که مساله خودترمیمی این روزها بسیار مورد توجه شرکت های گوناگون فراوری ماشین، موبایل و... قرار گرفته است. حتی این ویژگی در فراوری قاب دوچرخه ها، تجهیزات ورزشی و صفحات گوشی هایهوشمند نیز کاربردی خواهد بود.

تکنولوژی مذکور شبیه به بتن است و دارای قابلیت خود ترمیمی می باشد ومواد فیبر کربنی در میکرو کره های پلی اتیلن شنا ور می گردند. میکرو کره هایی که بسیارریز هستند و همچون گرد و خاک به نظر می آیند. ولی در ازای پر کردن کره ها از میکروب ها،دارای عامل مایع ترمیم نماینده ای می باشند که هنگام آسیب آزاد می گردند. این مادهبا کاتالیزور واکنش نشان داده و در نهایت سخت می گردد. همچنین محققان تعیین نموده اندکه مدت زمان عمل نشست و سخت شدن چقدر طول خواهد کشید و خاطر نشان نموده اند که اینامر به دما بستگی دارد. بر همین اساس ماده ترمیمی برای ترک های بال هواپیما دردبی ممکن است در چند ساعت سخت شوند، در صورتی که در شهر ریکیاویک ایسلند، اینفرآیند چند روز طول خواهد کشید.

موضوع بحث در حال حاضر ترک های کوچک هستند، نه سوراخ های عظیم. با این وجود همین ترک های کوچک نیز می توانند خطرساز شوند و برای هواپیما مشکلاتی را درپی داشته باشند. سرپرست محققان پروفسور دانکن واس است. او در مصاحبه با ایندیپندنتدر روز یکشنبه گفت که حتی می توان یک عامل رنگیبه مایع ترمیم نماینده اضافه کرد که هنگام بازرسی های آسیب ها خود را به صورتلکه و کبودی نمایش بدهند. او همچنین اضافه کرد که البته این عامل رنگی نباید توسطافراد قابل دیدن باشد، زیرا این امر ممکن است موجب وحشت مسافران گردد .

این تیم از محققان در نشست انجمن سلطنتی در این هفته نتایج تحقیقات شانرا اعلام کردند. آن ها اعلام کردند که این ماده در هر محصول دارای فیبر کربن می تواندمورد استفاده قرار گیرد. یکی از استفاده هایی که از این ماده می گردد کرد و بهعنوان یک کاربرد اساسی محسوب می گردد، بهره گیری از آن در ملخ های توربین باد استکه در اثر برخورد اجسام گوناگون ازجمله پرنده ها مورد آسیب قرار می گیرد. بر طرف نمودنخراش ها و ترک های کوچک روی ملخ های 30 متری توربین باد که البته در ارتفاع بالا نیزقرار دارند کار چندان راحتی نمی باشد و در چنین جاهایی است که احتیاج به اینتکنولوژی احساس می گردد. پروفسور واس عقیده دارد که حدود پنج الی ده سال دیگر طول می کشدتا کارایی بی نظیر این محصول را در موارد عمومی ببینیم .

در هر صورت امیدواریم که این تکنولوژی به زودی گسترده تر گردد و بااستفاده از آن در صنایع گوناگون شاهد پیشرفت های عظیم و قابل توجه باشیم.

ترجمه: مجله اینترنتی وبلاگ فاضلی

منبع: setare.com

به "تکنولوژی بال هواپیما با ویژگی خود ترمیمی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی بال هواپیما با ویژگی خود ترمیمی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید