نه مجلس پاکستان به نفوذ نظامی و تحرکات مخفیانه آمریکا

به گزارش وبلاگ فاضلی، مجلس پاکستان همراه دولتمردان، رهبران سیاسی و احزاب این کشور ضمن حمایت از جبهه مقاومت دولت اسلام آباد مقابل هرگونه نفوذ نظامی آمریکا به بهانه مراقبت از اوضاع افغانستان،اعلام کرد:هرگونه معامله آشکار یا مخفیانه با واشنگتن به ویژه ارائه پایگاه به خارجی ها درقلمروی پاکستان ممنوع است.

نه مجلس پاکستان به نفوذ نظامی و تحرکات مخفیانه آمریکا

پس از واکنش های متعدد مقامات پاکستانی به برآورد ها درباره مطالبه واشنگتن از اسلام آباد برای ارائه پایگاه هوایی و نظامی جهت انجام عملیات اطلاعاتی علیه عناصر تروریستی در خاک افغانستان، مجلس سنای پاکستان هم به این ماجرا ورود کرد و تمهیدات سیاسی و امنیتی خود را برای جلوگیری از هرگونه نفوذ خارجی ابراز داشت.

رسانه های پاکستانی از نشست فوق العاده کمیته امور دفاعی مجلس سنای پاکستان با مقام های ارشد وزارت دفاع این کشور خبر دادند که هدف آن بازخوانی سیاست مجلس پاکستان برای تعامل با آمریکا و برجسته کردن ممنوعیت هرگونه حضور نیروهای خارجی و اطلاعاتی و یا ارائه پایگاه به آمریکایی ها بود.

سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته امور دفاعی سنای پاکستان با یادآوری حادثه مرگبار روز پنجم آذر 1390 (26 نوامبر 2011) که طی آن بالگردهای ناتو از خاک افغانستان مواضع ارتش پاکستان را در نقطه مرزی هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن 24 سرباز این کشور شد، گفت: پس از آن مجلس پاکستان در آوریل 2012 وارد صحنه شد و شرایط نوی را برای دولت اسلام آباد جهت تعامل با آمریکا مشخص کرد.

وی افزود: مجلس پاکستان در روز 24 فروردین 91 (12 آوریل 2021) به اتفاق آراء خط مشی نو روابط این کشور با ایالات متحده را تصویب کرد که براساس آن هرگونه معامله پیدا و پنهان با آمریکا، حضور نیروهای خارجی در پاکستان و یا انجام عملیات اطلاعاتی اکیداً ممنوع شد.

این مقام ارشد مجلس پاکستان خطاب به معاون وزارت دفاع و مسوولان امنیتی حاضر در نشست کمیته امور دفاعی گفت که دولت موظف به تبعیت از خواسته مشترک مجلس است و براساس آن باید مراقب هرگونه نفوذ نظامی خارجی ها بود.

با وجود مخالفت صریح مقام های پاکستانی و واکنش شدید احزاب و رهبران سیاسی این کشور با هرگونه طرح ارائه پایگاه به آمریکا در خاک پاکستان، گزارش ها از ادامه مذاکرات واشنگتن با اسلام آباد و حتی سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به پاکستان حکایت دارد اما این تحرکات به نتیجه ای نرسید.

نه مجلس پاکستان به نفوذ نظامی و تحرکات مخفیانه آمریکا

عدم تمایل پاکستان به جلب توجه دولت بایدن

نخست وزیر پاکستان خردادماه امسال در تازه ترین اظهار نظر درباره مطالبه واشنگتن از اسلام آباد برای داشتن پایگاه نظامی پس از خروج از افغانستان، اعلام کرد: پاکستان هرگز پایگاهی به آمریکایی ها برای انجام ماموریت در خارج از مرزها نخواهد داد.

عمران خان در پاسخ به پرسش های مجری شبکه اچ بی او مکس تاکید کرد: پاکستان به طور قطع به آژانس سیا و یا نیروهای ویژه آمریکا اجازه نمی دهد تا از خاک این کشور برای انجام ماموریت های ضدتروریسم در خارج از مرزهای پاکستان استفاده شود.

گفتنی است آخرین پایگاه مورد استفاده نیروهای آمریکا در خاک پاکستان 10 سال پیش با مطالبه قوی رهبران سیاسی و نظامی این کشور تخلیه شد و این اقدام در واکنش به حمله تکان دهنده نیروهای ناتو مستقر در افغانستان به مواضع نظامیان پاکستانی در نزدیکی مرز دو کشور انجام شد.

پاکستان در تیر ماه 1390 دستور تعطیلی پایگاه هوایی شمسی واقع در استان بلوچستان را صادر کرد و این پایگاه از وجود نیروهای آمریکایی تخلیه شد. حمله مرگبار 26 نوامبر سال 2011 بالگردهای ناتو به پست مرزی ارتش پاکستان در نوار مرزی با افغانستان و جان باختن دستکم 24 نظامی پاکستانی خشم رهبران سیاسی و نظامی این کشور را برانگیخت و در واکنش به آن اسلام آباد، دستور تخلیه پایگاه هوایی شمسی را از نیروهای آمریکایی صادر کرد.

اسلام آباد نگران تحولات پیرامون خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و بیم آن دارد که هرگونه رفتار غیرمسئولانه آمریکا در این مرحله ممکن است تنش های نو در افغانستان و همزمان در روابط پاکستان با آمریکا رخ بدهد که این تنش ها را می توان ناشی از الزامات راهبردی و تداوم تردید به اعتماد دو کشور نسبت به یکدیگر تفسیر کرد.

از زمان آغاز بکار دولت نو آمریکا به ریاست جو بایدن هیچ تماسی میان سران اسلام آباد و واشنگتن برقرار نشده و اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی پاکستان مبنی بر عدم پذیرش هرگونه فشار از سوی آمریکا، نشان می دهد که اسلام آباد تمایل چندانی به جلب توجه دولت بایدن ندارد.

مُعید یوسف طی گفت وگو با شبکه پاکستانی دنیا نیوز گفت: این درست است که هیچ تماسی تا به امروز با آمریکا در سطح سران برقرار نشده اما اگر بایدن در پی انتظارات و مطالبه بیشتر از اسلام آباد است، ما هیچ نیازی به تماس تلفنی وی نداریم.

با نگاهی گذرا به روابط آمریکا و پاکستان در دو دهه گذشته، متوجه خواهیم شد که بسیاری از شاخص های رفتاری این دو کشور ناشی از الزامات راهبردی است اما در طول این سال ها اسلام آباد همواره از رویکرد جانبدارانه واشنگتن در مبارزه با تروریسم و ناکافی دانستن اقدامات پاکستان در این جهت شاکی بوده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "نه مجلس پاکستان به نفوذ نظامی و تحرکات مخفیانه آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه مجلس پاکستان به نفوذ نظامی و تحرکات مخفیانه آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید