4 دلیل کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

به گزارش وبلاگ فاضلی، رایج ترین دلیل کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا را می توان فشار گاز ناکافی، تهویه محدود، گرفتگی دریچه هوا و انسداد مشعل در نظر گرفت. دلیل کم بودن شعله هرچه که باشد، شما با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی آن را رفع کنید و بلافاصله شعله بخاری گازی خود را افزایش و تنظیم نمایید.

4 دلیل کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

4 علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا

وقتی شعله بخاری گازی کم می گردد، حرارت کمتری فراوری می نماید. در ادامه 4 علتی که می تواند باعث شعله کم یا نامناسب در بخاری گازی نیک کالا گردد را مورد آنالیز قرار خواهیم داد:

1. فشار گاز ناکافی

مشخص این که آیا فشار گاز در بخاری برای روشن نگه داشتن آن کافی است یا خیر، کمی سخت است. وقتی شعله بخاری گازی شما کم است، احتمالا کاهش فشار ورودی یا خروجی وجود دارد. در بیشتر موارد، این فشار خروجی است که باعث ایجاد بیشتر مسائل می گردد.

ریشه این مشکل در شیر گاز است. در صورتی که شیر گاز معیوب باشد، در فشار گاز مشکل ایجاد می نماید. برای حل این مشکل می توانید شیر گاز بخاری گازی خود را تعویض کنید.

2. دریچه ها

در بخاری های گازی نیک کالا دو لوله هم محور وجود دارد. به عبارت ساده یک لوله در لوله ای دیگر قرار گرفته است. لوله داخلی گاز را از بخاری خارج می نماید و فشار منفی ایجاد می گردد. به این ترتیب هوای تازه را از لوله بیرونی می کشد. موقعیت این دریچه ها اهمیت زیادی دارد.

اگر موقعیت دریچه بخاری به گونه ای باشد که هواگیری را محدود کند، جریان هوا کند می گردد. یعنی گاز کمتری خارج شده و جریان هوای کمتری وارد بخاری می گردد. درنهایت بخاری شعله کمی فراوری خواهد نمود.

3. پنجره شاتر ورودی هوا

مشابه مسائل مربوط به دریچه ها، پنجره شاتر ورودی هوا روی شعله تأثیر می گذارد. هرچه پنجره شاتر هوا نزدیک تر باشد، جریان هوای کمتری وارد بخاری می گردد. این اتفاق نیز می تواند علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا باشد.

برای تعمیر بخاری از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

4. گرفتگی مشعل

مشعل های بخاری گازی نیک کالا به راحتی مسدود می شوند. کثیفی و زباله می تواند در مشعل جمع گردد و تا حدی آن را مسدود کند. این گرفتگی مانع از جریان مناسب گاز و در نتیجه ایجاد شعله کم می گردد.

این 4 علت ساده علت کم شعله بودن بخاری گازی نیک کالا هستند. این مسائل ممکن است خیلی فنی یا پیچیده به نظر نرسند اما می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. بنابراین چگونه مشکل شعله کم بخاری گازی را حل کنیم؟

5 راهکار آسان برای افزایش شعله بخاری گازی نیک کالا

شاید شما هم نگران تنظیم و بیشتر کردن شعله بخاری گازی خانه خود هستید. همه نگرانی های شما در اینجا به سرانجام می رسد! در ادامه راهکار های ساده ای را معرفی می کنیم که به شما یاری می نمایند تا در عرض چند دقیقه مشکل کم شعله بودن بخاری گازی نیک کالا را حل کنید.

پیش از این درباره دلایل شعله کم بخاری مطالبی را آموختیم. اکنون بیایید مراحل ساده حل مشکل شعله کم در بخاری گازی را مورد آنالیز قرار دهیم و ظرف چند دقیقه شعله بیشتری داشته باشیم:

1. از مانومتر بهره ببرید

احتمالاً می دانید که از مانومتر برای میزان گیری فشار استفاده می گردد. با این وسیله می توانید این حالت فشار گاز در لوله هواکش را آزمایش کنید. قبل از انجام آزمایش، مشعل را چند دقیقه روشن نگه دارید.

اگر بخاری از گاز طبیعی استفاده می نماید، فشار گاز اینتل بخاری شما باید 12 تا 17 سانتی متر باشد. لوله گاز را تا زمانی که فشار به این محدوده برسد، ثابت نگه دارید و آن را تغییر دهید. زمانی که فشار گاز به این نقطه رسید، بخاری شما شعله مطلوبی خواهد داشت.

2. دریچه هوا را باز کنید

همان طور که قبلاً گفتیم، موقعیت دریچه های هوا روی کیفیت شعله بخاری تأثیر زیادی دارد. زمانی که دریچه هوا بسته باشد، میزان کمی هوا وارد بخاری می گردد و درنتیجه شعله کمی ایجاد می نماید.

اگر درب دریچه هوا را باز کنید، جریان هوای بیشتری وارد دریچه شده و شعله را افزایش می دهد. اما نباید دریچه هوا را زیاد باز کنید. زیرا هوای بیشتری وارد بخاری شده و به تدریج شعله قرمز و بزرگتری ایجاد می گردد. درب هواکش را تا جایی تنظیم کنید که ارتفاع شعله 7 سانتی متر باشد.

مطلب پیشنهادی:برای منزل شما پکیج بهتر است یا بخاری؟

3. پنجره شاتر ورودی هوا را باز کنید

مشابه کاری که با دریچه هوا انجام دادید، باید پنجره شاتر را هم باز کنید تا هوا وارد گردد. بسته بودن پنجره شاتر از جریان یافتن هوا به داخل بخاری جلوگیری می نماید. در نتیجه برای افزایش شعله، پنجره شاتر را باز کنید تا هوای بیشتری وارد گردد. به این ترتیب شعله بیشتری خواهید داشت.

4. مشعل را آنالیز کنید

ایراد در مشعل می تواند باعث کم شدن شعله بخاری گردد. ابتدا مشعل را از نظر وجود آشغال آنالیز کنید. اگر کثیفی باعث مسدود شدن مشعل شده، شعله کمی ایجاد خواهد شد. در این حالت مشعل را به خوبی تمیز کنید تا جریان گاز کافی باشد.

در مرحله بعدی در پی ترک در مشعل باشید. اگر مشعل دارای ترک باشد، گاز کافی فراوری نخواهد شد. اگر ترک پیدا کردید، بهتر است مشعل را عوض کنید.

5. سوپاپ را عوض کنید

فراوری گاز اصولا به سوپاپ بستگی دارد. سوپاپ نقطه ای است که میزان گاز عبوری را مشخص می نماید. سوپاپ را با چرخاندن آن در جهت و خلاف عقربه های ساعت تست کنید. اگر سوپاپ ها شکسته باشند یا نتوان آن ها را کنترل کرد، شعله با میزان غیرعادی تشکیل می گردد.

برترین کار در این شرایط تماس با متخصص و تعویض سوپاپ است. این تنها کاری است که برای حل مشکل کم شدن شعله بخاری گازی خود باید انجام دهید. بعلاوه تمیز کردن منظم بخاری گازی نیز به شما یاری می نماید تا این مشکل را به راحتی حل کنید.

عیب یابی چراغ شمعک بخاری گازی نیک کالا

قبل از آغاز تاکتیک های مختلف عیب یابی، باید بدانید که بخاری گازی چگونه کار می نماید. ترموکوپل در نزدیکی مشعل شمعک قرار گرفته است و به عنوان یک وسیله ایمنی عمل می نماید. اگر شمعک خاموش گردد، ترموکوپل گاز را قطع می نماید. بیشتر مسائل از اینجا آغاز می شوند.

اگر خودتان تمایلی به عیب یابی بخاری گازی خود ندارید، از متخصص این کار یاری بگیرید. افراد باتجربه می توانند بخاری شما را آنالیز نموده و در کمترین زمان راهکار مناسبی را ارائه دهند.

1. ترموکوپل را آنالیز کنید

اگر شمعک بخاری شما روشن نمی ماند، ممکن است مشکل از ترموکوپل باشد. گاهی گردوغبار روی ترموکوپل جمع می گردد و سنسور را مسدود می نماید. سعی کنید ترموکوپل را تمیز نموده و سپس شمعک را دوباره روشن کنید.

اگر دوباره خاموش شد، ممکن است ترموکوپل احتیاج به تعویض داشته باشد. ترموکوپل ها با گذشت زمان دچار سایش و پارگی می شوند. اگر ترموکوپل را تمیز نموده و هم تعویض نموده اید، به سراغ تاکتیک های عیب یابی دیگری بروید.

مطلب پیشنهادی:تمیز کردن بخاری برقی

2. شعله نامنظم را تنظیم کنید

اگر شمعک بخاری شما سوسو می زند و ضعیف است، ممکن است لازم باشد شعله را تنظیم کنید. اگر شمعک بخاری به جای آبی، زرد باشد، در دمای مناسب تنظیم نشده است. بعلاوه ممکن است سیگنال بدی به ترموکوپل ارسال کند. برای حل این مشکل هم باید شعله را تنظیم کنید.

3. سطح گاز را آنالیز کنید

اگر شمعک کوچک است یا روشن نمی ماند، سطح گاز را آنالیز کنید. ممکن است گاز کافی در مخزن بخاری وارد نشده باشد. با یاری فشارسنج می توانید فشار گاز روی مخزن را آنالیز کنید.

4. شمعک را آنالیز کنید

با گذشت زمان ممکن است شمعک بخاری با دوده خورده گردد. زمانی که این اتفاق میفتد، جریان گاز از میان خط تامین مسدود می گردد. از مسواک برای تمیز کردن شمعک بخاری بهره ببرید.

برای تعمیر بخاری از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

5. دستگاه تنظیم جریان هوا را تنظیم کنید

گاهی اوقات شمعک خاموش می گردد؛ زیرا دستگاه تنظیم جریان هوا وجود دارد که شما از آن بی اطلاع بوده اید. شمعک را دوباره روشن کنید و مدتی منتظر بمانید. اگر دیدید که آغاز به سوسو زدن کرد، دست خود را در نزدیکی نگه دارید تا ببینید آیا حرکت هوا را احساس می کنید.

3 مشکل احتمالی در زمان افزایش شعله بخاری گازی

راهکار هایی که تا به حال در خصوص آن ها بحث کردیم، به شما یاری می نمایند تا مشکل خاصی را رفع کنید. با رعایت روش هایی که در بالا ذکر کردیم، می توانید مشکل کم بودن شعله بخاری گازی نیک کالا را حل کنید.

اما ممکن است در این فرایند با مسائل مختلفی روبرو شوید. در ادامه 3 تا از رایج ترین مسائلی که ممکن است در خصوص شعله بخاری با آن روبرو شوید را ذکر می کنیم. بعلاوه راهکار های را برای حل این مسائل مورد بحث قرار می دهیم.

مشکل اول: شعله آبی کوچک هنگام خاموش شدن بخاری گازی

اگر به تازگی بخاری جدیدی خریده اید، ممکن است با مشکل شعله آبی در زمان خاموش شدن آن روبرو شوید. گاهی اوقات حتی پس از خاموش کردن کامل بخاری، ممکن است شعله آبی کوچکی را مشاهده کنید.

راهکار:

اگر بخواهیم صادقانه بگویم این مسئله ای طبیعی است. این چراغ شمعک است که مشاهده می گردد. چراغ شمعک حتی پس از خاموش کردن بخاری گازی هم روشن می ماند. این اتفاق نشان می دهد که هنوز گاز در مخزن وجود دارد. بنابراین اگر این رخ داد، نگران نباشید!

مشکل دوم: شعله بخاری گازی خیلی آبی است

گاهی اوقات وقتی بخاری گازی خود را بعد از یک استراحت طولانی روشن می کنید، ممکن است شعله آن آبی به نظر برسد. علت این امر احتراق ناقص به علت عدم جریان هوا است. به زبان ساده، میزان کم هوا می تواند شعله بخاری را آبی کند.

راهکار:

برای بازگرداندن آتش بخاری به رنگ طبیعی خود، باید جریان هوای کافی را تامین کنید. 2 کار را می توانید برای اطمینان از جریان هوای مناسب انجام دهید.

  • دریچه هوا را کمی باز کنید تا هوای بیشتری وارد گردد.
  • پنجره شاتر هوا را تنظیم کنید تا هوای بیشتری داخل گردد.

انجام این 2 کار باعث می گردد تا میزان مناسبی اکسیژن وارد بخاری گردد. درنتیجه بخاری شما شعله ای ثابت و زرد رنگ خواهد داشت.

مشکل سوم: شعله بخاری خیلی زیاد است

ارتفاع شعله بخاری گازی شما باید 7 سانتی متر باشد. اما عوامل زیادی مانند فشار بیش از حد گاز و جریان هوا می توانند شعله بالاتری از حد معمول را ایجاد نمایند.

راهکار:

اگر ارتفاع شعله بخاری گازی نیک کالا بیش از 7 سانتی متر باشد، باید موارد زیر را آنالیز کنید:

  • دریچه کنترل دمای بخاری را باز کنید.
  • سوپاپ اصلی گاز که دارای نشانگر بالا-کم است را پیدا کنید
  • برای کاهش شعله بخاری صفحه را به نقطه پایین بچرخانید.

در صورت وجود شعله کم، صفحه را روی علامت بالا بچرخانید. این کار باعث افزایش ارتفاع شعله خواهد شد. اگر همه چیز خوب پیش برود، دیگر با هیچ مسئله ای در شعله بخاری گازی روبرو نخواهید شد.

شعله بخاری باید چه رنگی باشد؟

شعله بخاری گازی در حالت عادی باید آبی باشد. ممکن است نوک شعله کمی زرد به نظر برسد. شعله آبی نشان دهنده احتراق ایمن و کارآمد است. به این معنی که گاز به طور موثر سوزانده می گردد و هدر نمی رود. شعله های آبی داغ تر بوده و نشان دهنده احتراق کامل تر هستند.

اگر شعله بخاری گازی شما زرد یا نارنجی است، نشانه این است که بخاری شما مشکل احتراق دارد که باید به وسیله متخصص رفع گردد. رگه هایی از هر رنگ، مانند زرد، نارنجی یا سبز به این معنی است که باید برای تنظیم یا تمیز کردن بخاری گازی خود از تکنسین حرفه ای یاری بگیرید.

اجاق گاز یا هر وسیله گازی دیگری، همواره باید با شعله آبی بسوزد. اگر شعله های بخاری گازی شما به رنگ دیگری غیر از آبی است، آن را خاموش کنید و فوراً برای سرویس با تعمیرکار مجاز تماس بگیرید!

سالم نگه داشتن بخاری عملکرد ایمن و کارآمد آن را تضمین می نماید. رنگ شعله نشان می دهد که آیا بخاری شما سوخت خود را به طور ایمن و کارآمد می سوزاند یا خیر. بنابراین شعله بخاری باید همواره به طور منظم آنالیز گردد.

برای تعمیر بخاری از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

رنگ و حالت شعله ها می تواند نشانگر سلامت سیستم گرمایشی شما باشد. اگر متوجه شدید که شعله ها در حال سوسو زدن هستند یا به رنگ دیگری غیر از آبی می سوزند، باید فورا سیستم گرمایشی خود را خاموش نموده و با متخصص تماس بگیرید. از قلم نیاندازید که کارشناسان کاربلد وبلاگ فاضلی در این شرایط در کنار شما خواهند بود!

جمع بندی

شعله قسمت اصلی بخاری گازی است. اگر شعله کم باشد، بخاری کارآیی زیادی ندارد. اما لازم نیست نگران چیزی باشید! اگر در پی شناسایی علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا هستید، آنچه در بالا شرح دادیم را به درستی انجام دهید تا بخاری با شعله ای سالم و پایدار داشته باشید. امیدواریم که هرچه سریع تر فرایند تعمیر بخاری خود را پشت سر بگذارید.

برچسب ها

نیک کالامنبع: آچاره

به "4 دلیل کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 دلیل کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید