این افراد مراقب نوشیدن قهوه باشند ، دانستنی هایی درباره مصرف کافئین و تاثیرات آن بر بدن

به گزارش وبلاگ فاضلی، نوشیدن قهوه فواید زیادی دارد اما تاثیرات آن برای همه یکسان نیست و عوامل زیادی در واکنش افراد به مصرف قهوه وجود دارد.

این افراد مراقب نوشیدن قهوه باشند ، دانستنی هایی درباره مصرف کافئین و تاثیرات آن بر بدن

وبلاگ فاضلی - یکتا فراهانی: دوزهای کم تا میانه کافئین (50 تا 300 میلی گرم) به ویژه هنگام صبح ممکن است باعث افزایش هوشیاری، انرژی و توانایی و تمرکز گردد، در حالی که دوزهای بالاتر ممکن است اثرات منفی مانند اضطراب، بی قراری، بی خوابی و افزایش ضربان قلب داشته باشد. با این حال، تحقیقات متنوعی در خصوص نوشیدن قهوه و کافئین وجود دارد که نتایج متفاوتی هم در این خصوص ارائه می دهند.

  • شایع ترین علائم مسمومیت با کافئین؛ بیشتر از این اندازه قهوه نخورید | چ را به مصرف قهوه عادت می کنیم؟

امروزه کافئین یکی از پرمصرف ترین موادی است که در بسیاری از گیاهان و محصولات وجود دارد. این دارو هم اثرات مثبت و هم منفی بر بدن انسان دارد و فعالیت آن مربوط به سیستم های مختلفی از جمله سیستم عصبی مرکزی، سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و غیره است. سرگیجه و سردرد، ضربان قلب سریع (تپش قلب)، بی قراری و تحریک پذیری. اضطراب و تحریک پذیری از مسائلی است که برخی افراد با مصرف کافئین، آن را تجربه می نمایند.

درواقع کافئین تأثیری چند جهته بر اندام های مختلف بدن انسان دارد و به علت خواص آنتی اکسیدانی خود، موضوع جالبی برای مطالعات تحقیقاتی از جمله مواردی است که با هدف انجام می شوند. تاثیرات منفی کافئین با اندازه، نوع محصولی که در آن کافئین وجود دارد و بعلاوه بر تفاوت های فردی بین افراد (جنس، سن، رژیم غذایی و غیره) در ارتباط است.

پاسخ جنگ یا گریز

قهوه حاوی کافئین است؛ ماده ای که گیرنده های سیستم عصبی سمپاتیک را حساس می نماید. این سیستم در واقع به نوعی مسئول پاسخ جنگ یا گریز است.

یکی از حوزه هایی که این سیستم را کنترل می نماید قلب است. بنابراین کافئین می تواند قلب را تحریک کند تا سریع تر و سخت تر بزند ک ه ما آن را به عنوان تپش قلب احساس می کنیم. قطعاً کافئین بیش از حد در هر فردی باعث چنین پاسخی می گردد.

در بیشتر بزرگسالان، سطوح پایین کافئین که در برخی قهوه ها و نوشابه های معمولی یافت می گردد بی خطر هستند.

ارتباط مصرف قهوه با ابتلا به بیماری ها

فرانک هو، رئیس دپارتمان تغذیه در دانشگاه هاروارد می گوید: شواهد متقاعدنماینده ای وجود دارد که نشان می دهند قهوه برای سلامت افراد بیشتر از آنکه مضر باشد، مفید است.

فرانک هو معتقد است مصرف میانه قهوه - حدود 2 تا 5 فنجان در روز - با احتمال کمتر دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سرطان کبد و بیماری پارکینسون و افسردگی در ارتباط است.

دانشکده بهداشت عمومی چان نیز در مقاله ای در پنجم آوریل 2021 در Discover بر این عقیده است که بیشتر مردم می توانند مصرف میانه قهوه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

تأثیر مصرف قهوه بر بیماری های قلبی

تحقیقات اولیه قهوه را با بیماری هایی از بیماری قلبی و آسم مرتبط می دانست. اما هو اشاره نمود که بسیاری از شرکت نمایندگان در آن مطالعات سیگار می کشیدند که ممکن است محققان را به این فکر وادارد که قهوه مسئول اثرات نامطلوبی است که با سیگار هم مرتبط است.

او می گوید هر چیزی که مردم زیاد از آن مصرف نمایند می تواند مسائلی در پی داشته باشد و باید تحت نظارت قرار می گیرد. شاید هم عده ای در گذشته فکر می کردند چون قهوه خیلی خوشمزه است پس حتماً باید چیز بدی در آن وجود داشته باشد! در صورتی که به نظر می رسد صرف نظر از مسائل و بیماری های خاص برخی افراد؛ قهوه در واقع برای بیشتر مردم فواید زیادی دارد.

احتیاط در مصرف کافئین

کافئین یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی ها در دنیا است. منبع اصلی آن قهوه است، اما ممک ن است در گیاهان دیگری مانند برگ چای و دانه های کاکائو هم وجود داشته باشد. بعلاوه کافئین ممکن است در نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه ها، آدامس ها و داروها نیز یافت گردد. علاقه زیاد به نوشیدن قهوه به علت ویژگی های طعمی و اثرات محرک آن است و علاوه بر این از فرهنگ و عادات مردم در بسیاری از کشورها نیز نشات می گیرد.

گروه های خاصی از افراد باید مراقب نوشیدن قهوه باشند. در خصوص اثرات قهوه بر بچه ها اطلاعات زیادی در دست نیست. اما کافئین می تواند برای زنان باردار مضراتی داشته باشد. ضمن آنکه مصرف کافئین بیش از حد نیز می تواند باعث اضطراب در افراد مبتلا به هراس یا اختلالات اضطرابی گردد.

برای کسانی که قهوه می نوشند، متخصصان دم کردن آن را با فیلتر کاغذی پیشنهاد می نمایند، زیرا قهوه بدون فیلتر با اندازه بالاتر مرگ زودهنگام در ارتباط است و می تواند حاوی ترکیباتی باشد که سطح LDL یا کلسترول بد را افزایش می دهد. آن ها بعلاوه توصیه می نمایند در مصرف خامه یا شکر همراه قهوه زیاده روی نگردد.

منابع: ncbi و hsph.harvard

منبع: همشهری آنلاین

به "این افراد مراقب نوشیدن قهوه باشند ، دانستنی هایی درباره مصرف کافئین و تاثیرات آن بر بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این افراد مراقب نوشیدن قهوه باشند ، دانستنی هایی درباره مصرف کافئین و تاثیرات آن بر بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید