بزرگترین محوطه تاریخی 9 هزار ساله ایران نجات یافت

به گزارش وبلاگ فاضلی، دومین فصل برنامه برآورد به منظور مشخص عرصه محوطه عمادالدین دو، رویان شاهرود یکی از بزرگترین محوطه های دوره نوسنگی منطقه شمال شرق ایران در سمنان که بخش بزرگی از آن زیر باغ های میوه و تاکستان است، آغاز شد. این خبر در بخش نجات بزرگترین محوطه تاریخی 9 هزار ساله ایران می باشد

بزرگترین محوطه تاریخی 9 هزار ساله ایران نجات یافت

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسن رضوانی نیک آبادی - سرپرست هیات باستان شناسی - با اعلام این خبر گفت: محوطه عمادالدین 2 در حاشیه جنوبی شهر شاهرود در دو سوی جاده کمربندی این شهر واقع شده است که براساس یافته های موجود، تاریخ استقرار در آن از دست کم نیمه هزاره هفتم تا اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد بوده است.

این باستان شناس با بیان اینکه این محوطه با عرصه بیش از ده هکتار یکی از بزرگترین محوطه های دوره نوسنگی منطقه شمال شرق ایران است، به فصل نخست حدس در این محوطه اشاره کرد و اضافه نمود: در فصل دوم که اکنون در جریان است تا به امروز هشت گمانه در بخش های حاشیه ای محوطه ایجاد شده است.

به گفته رضوانی نیک آبادی، آنچه عملیات حدس در این محوطه را بسیار پیچیده کرده، دستکاری های انسانی در چند دهه اخیر به منظور تسطیح زمین و ایجاد باغ است که باعث آشفتگی زیاد در چشم انداز اولیه این محوطه شده است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از این محوطه امروز زیر باغ های میوه و تاکستان است، اضافه نمود: در این دستکاری های انسانی بخش زیادی از نهشته های باستانی از بخش هایی به بخش های دیگر محوطه منتقل شده و این امر بر پیچیدگی عملیات معین عرصه این محوطه اضافه نموده است.

به گفته سرپرست این برنامه میدانی، اهمیت محوطه عمادالدین 2 به جز وسعت غیرعادی آن، در این است که شواهدی از استقرار انسانی در هزاره هفتم پیش از میلاد در شرق زاگرس و آغاز سفالگری در این منطقه را نشان می دهد.

او با تاکید بر اینکه چنین شواهدی تا به امروز فقط از تپه غربی سنگ چخماق شاهرود به دست آمده، گفت: این محوطه همچنین نشانه هایی از گذار از دوره چخماق به دوره چشمه علی را در اختیار گذاشته است.

منبع: همگردی

به "بزرگترین محوطه تاریخی 9 هزار ساله ایران نجات یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین محوطه تاریخی 9 هزار ساله ایران نجات یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید