به منطقه ها مختلف ایران در چه ماه هایی سفر کنیم؟

به گزارش وبلاگ فاضلی، ایران کشوری است که به چهار فصل بودن مشهور است. طول و عرض جغرافیایی فلات مرتفع ایران به نحوی است که منطقه ها کویری نیمه کویری کوهستانی و جلگه های حاصلخیز را در کنار هم دارد که تنوع اقلیمی بالایی را در پی خواهد داشت. از شمال تا جنوب کشور تنوع آب و هوایی، از معتدل و مرطوب تا گرم و خشک گسترده است.

به منطقه ها مختلف ایران در چه ماه هایی سفر کنیم؟

با چنین تنوع گسترده ای در تمام طول سال میتوان نقطه ای برای گردشگری و لذت بردن از آب و هوای خاص هر منطقه یافت.

انواع اقلیم های ایران:

1. شهرهای معتدل و مرطوب:

این اقلیم که مشخصه اصلی آن بارش باران فراوان در تمام فصول سال است، در شمال کشور و سواحل دریای خزر گسترده است. دمای هوا در این منطقه ها در تابستان بین بیست و پنج تا سی درجه سانتی گراد است و رطوبت هوا در این منطقه ها بالاست. شهرهای مازنداران، گیلان و گرگان در این منطقه واقع شده اند. اگر اهل تفریحات آبی باشید، برترین زمان برای سفر به این شهرها، تابستانخواهد بود. گرچه هوای ساحلی گرم است اما شنا در دریا و تفریحات آبی دیگر مانند جت اسکی، پاراسل،شاتل، غواصی و ...هیجان خاصی به سفر شما خواهد بخشید. در کنار آن می توانید با گذراندن یک روز به یادماندنی در جنگل های شمال، از گرمای هوا هم در امان باشید.

رشت، رامسر، گرگان و دیگر منطقه ها شمالی، به جز تفریحات دریایی، مکان های تاریخی و گردشگری ایران دیگری هم دارند که برای علاقمندان به تاریخ و آثار باستانی قطعا مجذوب کننده خواهد بود. شهر بازی رامسر، کاخ شاه در رامسر،تله کابین نمک آبرود، کلبه های روستایی ماسال، جنگل نهارخوران گرگان، آبشار آب پری، حمام اشرف السطان و... از دیگر مجذوب کنندهیت های این منطقه از کشور به تعداد می فرایند.

2- استان های گرم و خشک:

بخش وسیعی از کشور را کویر تشکیل داده است که اقلیمی گرم و خشک دارد. مقدار بارندگی در این منطقه ها بسیار کم است و بادهای خشک شدید از دیگر ویژگی های این اقلیم است. زمستان های این منطقه ها سرد و تابستان ها بسیار گرم است. مشهد، اصفهان، شیراز از جمله منطقه ها نیمه بیابانی و سمنان، یزد و کرمان منطقه ها بیابانی هستند. برترین زمان سفر و تماشا کویر یزد پاییز و بهار است که هوا معتدل تر است.

سمنان: طبیعت بکر استان سمنان و شهرستان های اطراف آن مانند شهمیرزاد که بهشتی در دل کویر است، مسجد امام، موزه گرمابه با قدمتی 600 ساله، پارک علم و فن آوری، کاروانسراهای تاریخی و ..از جاذبه های این استان به تعداد می فرایند.

مشهد: مشهد از شهرهایی است که در هیچ فصل سال خالی از مسافر نخواهد بود. آستان مقدس امام هشتم، هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به مشهد می کشاند. علاوه بر حرم مقدس امام رضا علیه السلام، جاذبه های تماشای دیگری در مشهد وجود دارد از جمله بناهای به یادگار مانده از عصر تیموریان، آرامگاه نادرشاه، مقبره فردوسی، پارک وکیل آباد، تفریحگاه کوه سنگی و ... از دیگر جاذبه های این شهر مذهبی به تعداد می فرایند.

یزد: دومین شهر تاریخی دنیا است که قدمتی چند هزار ساله دارد. آتشکده بهرام، باغ دولت آباد، سرو ابرکوه که قدیمی ترین جاندار زنده دنیا است، میدان امیچخماق، قنات زارچ که طولانی ترین قنات ایران است و ... از جاذبه های این شهر تاریخی هستند. کرمان که مرکز حکومت زندیه بوده، آثار تاریخی بی تعدادی از آن دوران به یادگار دارد که برای علاقمندان به تاریخ مجذوب کننده خواهد بود. آتشکده آناهیتا، بازار کرمان با معروفیتی دنیای، کاروانسرای وکیل، موزه مردم شناسی زرتشتیان، گنبد جبلیه حمام گنجعلی خان و ... از آثار باستانی این شهر کویری است. دشت لوت استان کرمان یکی از جاذبه های ستاره شناسی است که در پاییز پذیرای علاقه مندان به این رشته علمی است.

شیراز: شیراز شهر فرهنگی ایران که معروفیتش را مدیون آرامگاه سعدی و حافظ است هم در این اقلیم قرار گرفته است. باغ های شیراز و به خصوص باغ ارم از زیباترین باغ های ایران به تعداد می فرایند، مجسمه هزار رنگ نصیر الملک، ارگ کریمخانی، دریاچه مهارلو، پاسارگاد و تخت جمشید که یادآور شکوه 2500 ساله فرهنگ ایرانی است و امامزاده شاه چراغ نمونه ای از جاذبه های این شهر زیباست.

اصفهان: اصفهان شهری تاریخی و فرهنگی است که پس از مشهد دومین شهر توریستی ایران به تعداد می رود. اصفهان که لقب آن نصف دنیا است جاذبه های باستانی فراوانی دارد که هر ساله از سراسر دنیا پذیرای گردشگران هستند. سی و سه پل، عمارت عالی قاپو، آتشکده کوه سنگی، میدان نقش دنیا، منار جنبان، مسجد شیخ لطف الله، پل خواجو، کاخ چهل ستون، باغ پرندگان و .... اصلی ترین جاذبه های توریستی این شهر تاریخی است.

کویر مرنجاب در نزدیکی اصفهان با کاروانسرای عباسی و جزیره سرگردان، کویر مصردر نزدیکی شهرستان خور با جاذبه هایی از جمله تخت عباسی، چال سلکنون و همارهای معروف روستای مصر، دیگر منطقه ها کویری هستند که در اوایل بهار و پاییز پذیرای علاقمندان هستند.

راهنما: در کنار انتخاب شهر مناسب برای سفرنکاتی چون فاصله شهر ها و هزینه سفر به شهرهای مختلف ایران را هم در این مقاله بخوانید. فاصله شهرهای مختلف ایران از تهران

3- شهرهای سرد و کوهستانی:

کوهستان های غربی فلات ایران و کوه های زاگرس و سلسله جبال البرز از منطقه ها سردسیر کشور هستند که مقدار بارش برف در آنها بسیار بالا، اختلاف دمای شب و روز زیاد و خشکی هوا هم بالاست. تبریز، ارومیه، سنندج و همدان از شهرهای معروف این اقلیم آب و هوایی به تعداد می فرایند. برترین زمان سفر به این شهر ها تابستان است . البته پیست اسکی در زمستان پذیرای علاقه مندان به این رشته ورزشی خواهد بود. چشمه های آب گرم این منطقه و خواص درمانی آنها از معروفیت دنیای برخوردار است.

تبریز: شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است که عمارت ایل گلی، ارگ علیشاه، مسجد کبود، بازار سنتی تبریز، موزه خانه مشروطه، مقبره الشعرا و امامزاده سید حمزه از جاذبه های گردشگری آن به تعداد می فرایند.

ارومیه: در آذربایجان غربی واقع شده و موزه آن با آثاری از زمان اورارتویی تا قاجار، دومین موزه غنی کشور به تعداد می رود. دومین کلیسای تاریخی دنیا، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری،بنای سه گنبد، مسجد مناره، امامزاده بی بی معصومه،آبشار سولک و پارک اللرباغی از جاذبه های تماشای این شهرستان به تعداد می فرایند.

سنندج : سنندج مرکز استان کردستان است و دومین شهر عظیم کردنشین ایران به تعداد می رود. سنندج در زمان صفویه به اسم مرکز استان اردلان مورد توجه بوده و به همین جهت توسعه یافته است. چهار باغ سنندج، عمارت خسرو آباد،موزه سنندج، عمارت امجد الاشراف، خانه معمار باشی، عمارت آصف وزیری، پل قشلاق و امامزاده پیرعمر از جاذبه های این شهر به تعداد می فرایند.

همدان: این شهر هم شهرهای سردسیر ایران است. همدان مرکز تاریخ و تمدن ایران نامیده می گردد. این شهر مرکز نخستین پادشاهی ایران، مادها بوده و قدیمی ترین آثار باستانی یافت شده در آن به دوران هخامنشیان می رسد. تپه هگمتانه یکی از منطقه ها باستانی همدان است که آثار ارزشمند تاریخی مکشوف از آن معروفیت دنیای دارند. شیر سنگی، بقعه خضر، گنبد علویان، آرامگاه استر و مردخای، پل آبشینه، موزه تاریخ طبیعی و تله کابین گنجنامه بعضی از آثار تماشای این شهرستان است.

4- شهرهای گرم و مرطوب ایران:

در اقلیم گرم و مرطوب که ناحیه ساحلی خلیج فارس و استان سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد، بارندگی بسیار کم، هوای شدیدا گرم، رطوبت بالا و اختلاف دما بین شب و روز کم است. برترین زمان برای سفر به این منطقه ها پاییز و زمستان است. جزیره زیبای کیش، چابهار، بندرعباس، اهواز ، آبادان از شهرهای مشهور این منطقه هستند.

کیش: کمتر کسی یافت می گردد که از ساحل زیبای کیش و تفریحات آبی و دریایی و مراکز تماشای آن چیزی نشنیده باشد. جاذبه های تاریخی این جزیره زیبا شامل شهر حریره، عمارت اعیانی و مسجد جامع حریره است. باغ پرندگان، دلفیناریوم، ساحل مرجانی و باغ وحش کیش از دیگر منطقه ها تماشای این جزیره هستند.

سیستان و بلوچستان: پهناورترین استان ایران است، چابهار، سراوان، زاهدان و میرجاوه از شهرهای مشهور آن به تعداد می فرایند. یازده منطقه حفاظت شده در این استان قرار گرفته است که از پلنگ ایرانی، تمساح پوزه کوتاه، عقابل طلایی، خرسی سایه و گربه جنگلی در آنها محافظت می گردد. آثار باستانی و امکان تماشای این استان بسیار گسترده است. شهر سوخته، دریاچه هامون، چهل دختران، آتشکده ورمال، قلعه خاش مسجد کهنه قلعه، موزه چابهار، موزه تاس و کپل دزک، غار لادیز، ارگ میرجمال، آتشکده مهرگان و ... نمونه ای از جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

منبع: گردشبان

به "به منطقه ها مختلف ایران در چه ماه هایی سفر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به منطقه ها مختلف ایران در چه ماه هایی سفر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید