خبرنگاران موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده است

به گزارش وبلاگ فاضلی، قم- خبرنگاران- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در امسال، موردی از ابتلای طیور این استان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

خبرنگاران موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده است

مهدی رفیعی محمدی روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ فاضلی، اضافه نمود: با مجموعه اقدامات اجرا شده، در حال حاضر استان قم عاری از بیماری است و مسئله ای در راستای فراوری وجود ندارد.

وی اضافه نمود: در نیمه نخست سال جاری بیش از 6 میلیون و 700 هزار دُز واکسن فوق حاد پرندگان به طیور واجد شرایط تزریق شده است و تمام مزارع مرغ مادر، مرغ تخم گذار و پولت باید این واکسن را تزریق کنند.

وی با اشاره به این که سال گذشته نیز موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشد، اعلام نمود: در سه سال گذشته 100 درصد جمعیت حساس طیور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

رفیعی اعلام کرد: با توجه به فرارسیدن فصل مهاجرت پرندگان، مرغداران باید توصیه های بهداشتی دامپزشکی به ویژه مقررات امنیت زیستی را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای مرغداران به صورت مجازی، اضافه نمود: هرگونه ورود و خروج خودرو، تجهیزات و افراد به داخل مرغداری ها باید با رعایت مسائل بهداشتی باشد و حتی المقدور نهاده ها به صورت غیرمستقیم و به وسیله انبار به داخل مرغداری منتقل گردد.

وی اضافه نمود: افراد برای قبل از داخل شدن به مرغداری ها دوش بگیرند و لباس های خود را عوض کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم با تاکید بر عقیم سازی کود مرغداری ها، گفت: طریقه عقیم سازی کود به تمام مرغداران آموزش داده شده و مرغداران موظف هستند صرفا پس از عقیم سازی نسبت به جابه جایی کود اقدام کنند.

وی اضافه نمود: تمام مرغداری های تخم گذار باید کود را قبل از عقیم سازی در انبار نگهداری کنند و روی آن پلاستیک بکشند و از هرگونه جابه جایی کود بدون گواهی حمل دامپزشکی خودداری کنند.

وی اعلام نمود: با توجه به قرار دریافت مزارع و باغات در کنار مرغداری ها، کشاورزان از هرگونه خرید و جابه جایی کود مرغداری ها بدون مجوز و انتقال آن به مزارع کشاورزی به طور جد خودداری کنند؛ کود بهداشتی به میزان کافی در مرغداری ها موجود است.

رفیعی فعالیت واحدهای غیرمجازی مرغداری را از جمله مواردی دانست که می تواند موجب انتقال و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گردد و از روستاییان درخواست کرد: در صورت مشاهده فعالیت غیرمجازی مرغداری ها، مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری های فعال است، این استان رشد قابل توجهی در صنعت طیور دارد و به طور میانگین هشت درصد احتیاج تخم مرغ و سه درصد احتیاج مرغ گوشتی کشور را تامین می نماید.

همچنین هر ساله در قم حدود 70 هزار تن تخم مرغ و 40 هزار تن گوشت مرغ فراوری می گردد که حجم بالایی از آن به سایر استان های کشور صادر می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موردی از آنفلوانزای طیور در قم دیده نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید