رمزگشایی از معمای مصرف قهوه و بدخوابی شبانه

به گزارش وبلاگ فاضلی، مصرف قهوه در بعضی افراد می تواند باعث بروز عوارض جدی از قبیل بدخوابی های شبانه گردد.

رمزگشایی از معمای مصرف قهوه و بدخوابی شبانه

به گزارش بسیاری از ما روز خودمان را با صرف یک فنجان قهوه یا چای آغاز می کنیم. مصرف کافئین شاید چندان به چشم نیاید، ولی به اندازه مسواک زدن یا لباس پوشیدن برای رفتن به سر کار بخشی از برنامه روزمره ماست.

گاهی اوقات نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک لیوان نوشابه به هنگام دیروقت، باعث می گردد شب در تخت خواب خودتان غلت بزنید و به جای خوابیدن فکر کنید کجا اشتباه نموده اید که اینطور بی خواب شده اید.

راب ون دام، محقق اپیدمیولوژی و تغذیه از دانشگاه ملی سنگاپور، می گوید: واکنش بدن افراد نسبت به کافئین بسیار فرق دارد. اگر با صرف کافئین لرزه می گیرید، احساس عصبی شدن ناگهانی می کنید یا ضربان قلب شما بالا می رود، این بدین معنی است که قهوه زیادی مصرف می کنید و در نتیجه خواب شما هم می تواند در اثر آن مختل گردد. با این حال این موضوع برای همه یکسان نیست.

ممکن است بخواهید بگویید خب سعی می کنم کافئین را کاهش دهم و بعد از ساعت مشخصی از عصر آن را ننوشم تا بتوانم خوب بخوابم. این چیزی است که هر فرد باید خودش آن را تجربه کند که چه اندازه کافئین و چه وقت باید آن را بنوشد.

با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می نماید افراد مصرف کافئین خود را 400 میلی گرم در روز یا کمتر نگه دارند. اگر هر فنجان قهوه را در نظر بگیریم حدود 100 میلی گرم کافئین دارد بنابراین روزانه حداکثر 4 فنجان کافی خواهد بود.

توصیه دیگر این است که بیش از 200 میلی گرم را در هر وعده ننوشید چرا که این اندازه برای سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن بسیار زیاد است. در نتیجه سعی کنید در هر وعده یک فنجان 100 میلی گرمی صرف کنید.

افرادی که سیگار می کشند کافئین را در کبد تقریباً دو برابر سریع متابولیزه می نمایند و به همین دلیل اگر سیگاری هستید احتمالاً می توانید دیرتر کافئین بنوشید و از نظر خوابیدن هم مسئله ای نداشته باشید.

برعکس این هم برای زنان مصرف نماینده قرص های ضدبارداری صادق است. اگر از این قرص ها استفاده می کنید متابولیسم کافئین در بدن شما دو برابر بیشتر طول می کشد و در نتیجه ممکن است شما را بدخواب کند.

این در حالی است که عوامل دیگری همانند خصوصیات ژنتیکی هم در این قضیه نقش دارند.

کارشناسان تغذیه توصیه می نمایند شب هنگام در صورت احتیاج به طعم قهوه، قهوه های بدون کافئین صرف گردد تا خواب را مختل نسازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رمزگشایی از معمای مصرف قهوه و بدخوابی شبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از معمای مصرف قهوه و بدخوابی شبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید