سد اکباتان همدان هفته آینده از مدار خارج می گردد

به گزارش وبلاگ فاضلی، معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حجم ذخیره آب سد اکباتان همدان به حدود یک میلیون متر مکعب رسیده است و پیش بینی می گردد این سد در سرانجام هفته نخست شهریور ماه خشک و از مدار خارج گردد.

سد اکباتان همدان هفته آینده از مدار خارج می گردد

به گزارش ایرنا، علیرضا الماسوندی عصر یک شنبه در نشست اعضای شورای آب استان همدان که با حضور رییس جمعیت هلال احمر کشور، معاون آبفا و جمعی از مسوولان کشوری و به ریاست استاندار برگزار گردید، اضافه نمود: ورودی سد اکباتان صفر است و اکنون 450 لیتر در ثانیه آب از این سد برداشت و به وسیله تصفیه خانه اکباتان وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می گردد.

وی گفت: کدورت آب سد اکباتان نسبت به گذشته 10 برابر سده که این موضوع مسائلی را در زمینه شست و شوی فیلتر های تصفیه خانه ایجاد نموده است.

الماسوندی گفت: پیش از این خروجی سد اکباتان یک هزار و 200 لیتر در ثانیه بود که 800 لیتر آن در تصفیه خانه بهشتی و 400 لیتر نیز در تصفیه خانه اکباتان تصفیه و وارد شبکه آبرسانی می شد.

تصویر سد اکباتان در روز 30 مرداد 1401

وی ادامه داد: چند روزی است که تصفیه خانه بهشتی از مدار خارج و این موضوع موجب ایجاد مسائلی در زمینه تامین آب شهرک بهشتی و منطقه های اطراف آن شده است.

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: آنالیز هایی انجام شده است تا آب های سطحی و روان همدان، از جمله رودخانه های دره مرادبیک و عباس آباد را به شبکه آبرسانی شهر متصل کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع آب های زیرزمینی مهمترین راه حل کوتاه مدت برای تامین آب همدان است، ادامه داد: برای حل شرایط اضطراری همدان، تعدادی چاه در منطقه ها خالق وردی و آق حصار حفر شده و اجاره چاه های کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

الماسوندی اضافه نمود: چند چاه دیگر نیز در اطراف روستا های انصار امام (ره) و گنج تپه شناسایی شده است و در حال مذاکره با مالکان و کشاورزان برای اجاره آن ها هستیم.

وی گفت: 6 حلقه چاه غیر مجاز نیز شناسایی شده که 130 لیتر آب در ثانیه را به شبکه آبرسانی همدان اضافه نموده است.

تصویر سد اکباتان در روز 30 مرداد 1401

در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سد های استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای برطرف مشکل کم آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای برطرف مشکل کم آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین اندازه خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب های زیرزمینی برای تامین آب مورد احتیاج مردم شهر همدان استفاده می گردد.

در حال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان به وسیله 70 حلقه چاه در منطقه ها دشت همدان- بهار و خالق وردی تامین می گردد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو روز گذشته (شنبه) در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و بعلاوه آنالیز فرایند مسایل و مسائل مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به کوشش جدی دولت برای برطرف مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان شروع شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف 2 تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

منبع: فرارو

به "سد اکباتان همدان هفته آینده از مدار خارج می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد اکباتان همدان هفته آینده از مدار خارج می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید