گزارشهای پروژه های باستان شناسی در 3 استان کشور آنالیز شدند

به گزارش وبلاگ فاضلی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار واصله، گزارشهای پروژه های باستان شناسی در 3 استان کشور آنالیز شدند.

گزارشهای پروژه های باستان شناسی در 3 استان کشور آنالیز شدند

سلمان انجم روز، باستان شناس در هفتمین نشست تخصصی بیستمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران در تشریح فعالیت های صورت گرفته در پروژه آنالیز و شناسایی استقرارهای پارینه سنگی شهرستان جیرفت کرمان گفت: نواحی جنوبی ایران به عنوان یکی از کریدورهای اصلی در پراکنش های انسانی دوران پلیئستوسن در مدل های خروج از آفریقا در نظر گرفته شده است.

این باستان شناس توضیح داد: موقعیت جغرافیایی و راهبردی نواحی جنوبی فلات ایران به همراه نتایج آنالیز ها و کاوش های سابق در نواحی جنوبی و شمالی خلیج فارس نشانگر اهمیت این ناحیه به عنوان مسیر پراکنش گروههای انسانی است.

انجم روز گفت: با وجود این، مطالعات پارینه سنگی در این نواحی از ایران بسیار ناچیز است و تا به امروز آنالیز های گسترده به شکلی تخصصی انجام نشده که در این راستا، یک آنالیز و شناسایی پارینه سنگی در شهرستان جیرفت که در برگیرنده نواحی از حوضه هلیل رود در شمال خلیج فارس است، انجام شد.

او با بیان اینکه آنالیز پارینه سنگی شهرستان جیرفت در تابستان سال 1400 شمسی به مدت 60 روز صورت گرفته، توضیح داد: در عمده آنالیز های باستان شناسی که قبلا در حوضه هلیل رود صورت گرفته بود، به سبب متمرکز شدن فعالیت های میدانی به نواحی مرکزی، انجام نشدن آنالیز های تخصصی پارینه سنگی و بعلاوه تأکید ویژه روی مدارک دوران پیش از تاریخ به این سو، شواهدی مرتبط با دوران پارینه سنگی گزارش نشد. با این وجود تا پیش از آنالیز حاضر، آنالیز های محدود صورت گرفته در نواحی همجوار نشانگر پتانسیل وجود محوطه های پارینه سنگی در این ناحیه است.

آنالیز روشمند و فراگیر باستان شناختی و مستندنگاری محوطه آتشگاه اصفهان

هادی الله کمک در ادامه این نشست با تشریح پروژه آنالیز روشمند و فراگیر باستان شناختی و مستندنگاری محوطه آتشگاه اصفهان گفت: کوه آتشگاه از دیرباز همیشه مورد توجه بینندگان و سیاحان داخلی و خارجی بود اما علیرغم اهمیت آن تا به امروز مورد آنالیز باستان شناختی دقیق و بعلاوه مستندنگاری به روشهای نو واقع نشده است، به علت اهمیت این محوطه اخیرا آنالیز باستان شناختی روشمندی در آن انجام شد.

او اضافه کرد: پژوهش پیش رو به منظور تاریخ گذاری محوطه براساس مطالعات مقایسه ای بر داده های سفالی و معماری بنای آتشگاه بعلاوه برای دریافت اهمیت ایجاد محوطه آتشگاه در غرب شهر اصفهان امروز و در کنار رودخانه زاینده رود انجام شد.

ناصر امینی خواه دیگر باستان شناسی بود که در این نشست به ایراد سخن پرداخت. او با بیان گوشه ای از اقدامات صورت گرفته در پروژه آنالیز باستان شناسی در محدوده سد هواسان شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه گفت: خشکسالی تقریباً شدید و به طبع آن کمبود آبهای سطحی و زیرزمینی سبب شده که تمهیداتی از سوی مسئولان برای جبران کمبود آب انجام گردد.

او توضیح داد: از جمله این تمهیدات احداث سدهای کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور است که متأسفانه موجب شده که محوطه های باستانی بواسطه این امر در معرض تخریب یا خطر جدی قرار بگیرند.

این باستان شناس با بیان اینکه اجرای پروژه های آنالیز نجات بخشی باستان شناسی حداقل کاری است که قبل از آبگیری سدها می تواند انجام گردد، گفت: آنالیز حاضر از جمله اقدامات مشابه بوده که طی مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.

او اضافه کرد: احداث سد هواسان بر رودخانه هواسان بهانه ای شد برای انجام آنالیز باستان شناسی در این محدوده، شناسایی محوطه های موجود در محوطه و نیز معین کردن محوطه هایی که درون مخزن سد قرار خواهند گرفت و محوطه هایی که در معرض خطر جدی هستند.

منبع: همگردی

به "گزارشهای پروژه های باستان شناسی در 3 استان کشور آنالیز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشهای پروژه های باستان شناسی در 3 استان کشور آنالیز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید