شمار موارد دیابت نوع یک در دنیا تا سال 2040 می تواند دو برابر گردد

به گزارش وبلاگ فاضلی، گروهی از پژوهشگران بین المللی با استفاده از مدل جدیدی برای پیش بینی شمار افراد مبتلا به دیابت نوع یک در سراسر دنیا تخمین می زنند که این اندازه می تواند تا سال 2040 به 174 میلیون مورد برسد یعنی دو برابر شمار موارد شناخته شده بیماری در حال حاضر.

شمار موارد دیابت نوع یک در دنیا تا سال 2040 می تواند دو برابر گردد

به گزارش وبلاگ فاضلی آنالیز منتشرشده در ژورنال Lancet Diabetes & Endocrinology نشان می دهد 8/4 میلیون نفر در دنیا در حال حاضر با دیابت نوع یک مبتلا هستند که هنگامی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین فراوری نمی نماید یا اندازه فراوری انسولین آن کم است، در نتیجه اندازه قند خون افزایش می یابد که می تواند ناتوان نماینده یا مرگبار باشد. علائم افزایش شدید قند خون در این موراد شامل تشنگی شدید و ادرار فراوان، محو شدن بینایی، خستگی شدید، خشکی پوست و کاهش وزن ناخواسته.

با وجود اینکه در سال های اخیر اقدامات بیشتری برای شناسایی زودرس دیابت نوع یک صورت گرفته است، هنوز شمار موارد ثبت شده بیماری کمتر از اندازه واقعی آن است. چرا که بسیاری از کشورها داده های مربوط به دیابت نوع یک را گردآوری نمی نمایند.

این پژوهشگران برای حل این مشکل مدلی را ایجاد کردند که در آن از داده های در دسترس برای پیش بینی شیوع کلی دیابت نوع یک در سراسر دنیا استفاده می گردد.

تخمین های به دست آمده بوسیله این پژوهشگران بعضی از باورهای رایج درباره دیابت نوع یک را نقض می نماید که زمانی دیابت بچه ها یا دیابت نوجوانان نامیده می شد، چرا که اغلب در دوران کودکی آغاز می شد. اما امروزه اغلب افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک تشخیص داده می شوند، بین 20 تا 59 سال دارند و هر سال شمار بیشتری از بزرگسالان نسبت به بچه ها مبتلا به این بیماری تشخیص داده می شوند.

البته بچه ها به خصوص در کشورهای کم عایدی در معرض خطر بیبشتر مرگ ناشی از این بیماری هستند. به گفته این پژوهشگرانِ یک کودک 10 ساله که در کشورهای کم عایدی به دیابت نوع یک مبتلا می گردد، امید به زندگی فقط در حد 13 سال دارد، در حالیکه در کشورهای پرعایدی امید به زندگی بیماران به 61 سال می رسد.

بر اساس مدل این پژوهشگران، هر سال حدود 175000 نفر به دلیل دیابت نوع یک می میرند و 63 تا 70 درصد از این مرگ ها در افراد زیر 25 سال رخ می دهد، چرا که بیماری در آنها تشخیص داده نشده است.

این پژوهشگران می گویند داده های بهتر می توانند به بالا رفتن اندازه تشخیص بیماری یاری نمایند.

گراهام اگل، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه سیدنی ویکی از نویسندگان مقاله پژوهش می گوید: فرصتی برای نجات جان میلیون ها نفر دردهه های آینده وجود دارد. به گفته او، این اعداد هشداری در این باره هستند که بدون کاربرد راهکار هایی مانند دسترسی همگانی به انسولین، مراقبت بهتر استاندارد و آگاهی از علائم دیابت نوع یک، پیش بینی این پژوهشگران به واقعیت بدل می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "شمار موارد دیابت نوع یک در دنیا تا سال 2040 می تواند دو برابر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار موارد دیابت نوع یک در دنیا تا سال 2040 می تواند دو برابر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید