عواملی که قدرت چانه زنی را مشخص می نماید

به گزارش وبلاگ فاضلی، خریداران به وسیله توانایی خود در کاهش قیمت ها ، در وادار کردن فراوری کنندگان به فراوری کالاهای بهتر و ارائه خدمات بیشتر و بعلاوه رو در هم قرار دادن رقبا می توانند بر یک صنعت اثر بگذارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

عواملی که قدرت چانه زنی را مشخص می نماید

قدرت خریدار یا توزیع نماینده به تحقق و وجود عوامل زیر بستگی دارد : 1- یک خریدار بخش اعظمی از کالاها یا خدمات فروشنده را خریداری کند . 2- خریدار بتواند خود محصول مورد احتیاج خود را فراوری کند . 3- محصول استاندارد باشد یا فرق چندانی بین محصولات با نام های محتلف وجود نداشته باشد 4- هزینه تغیر فروشندگان (منابع) بسیار پایین باشد (مثلاً با پیدا کردن ملزومات اداری بسیار ساده است) 5- محصول خریداری شده درصد زیادی از هزینه های خریدار را تشکیل بدهد ، بنابراین خریدار برای پیدا کردن همان محصول یا محصول مشابه با قیمت پایین تر بیشتر کوشش می نماید . 6- خریدار سود اندکی بدست آورد ، لذا نسبت به تفاوت در هزینه ها و خدمات بسیار حساس باشد 7- محصول خریداری شده در کیفیت نهایی یا قیمت کالاها یا خدمات خریداری شده به وسیله خریدار ، تأثیر چندانی نداشته باشد بنابراین به راحتی بتوان آن را جایگزین کرد .

قدرت چانه زنی عرضه نمایندگان

عرضه نمایندگان با بهره گیری از توان خود در افزایش قیمت یا کاهش کیفیت کالاها و خدمات خریداری شده ، می توانند بر یک صنعت تأثیر بگذارند . قدرت یک عرضه نماینده یا گروهی از عرضه نمایندگان به تحقق یا وجود عوامل زیر بستگی دارد:1- صنعتی که عرضه نماینده در آن فعالیت می نماید تحت سیطره تعداد محدودی شرکت باشد ، اما عرضه نماینده محصول خود را به خریداران بسیاری بفروشد . 2- کالاها یا خدمات عرضه نماینده بی نظیر باشد یا کنار گذاشتن و تعویض آنها برای مشتری پرهزینه باشد . 3- محصولات جایگزین ، به طور آماده در دسترس نباشد . 4- عرضه کندگان بتوانند مستقیماً با مشتریان خود رقابت نمایند . 5- خریدار بخش کوچکی از محصولات عرضه نماینده را خریداری کند لذا نبودن آن خریدار برای عرضه نماینده چندان محسوس نباشد .

قدرت دیگر گروههای ذی نفع

به لیست پورتر باید عامل ششمی را اضافه کرد که انواع گروههای ذینفع در محیط کاری را نیز در بر گیرد . بعضی از این گروههای ذینفع عبارتند از دولت ها ، جوامع محلی ، اعتبار دهندگان ، اتحادیه های تجاری ، گروههای ذینفع خاص و سهامداران . اهمیت این گروههای ذینفع در صنعت های مختلف ، فرق دارد . مثلاً گروههای دولتی در ماین ، میشیگان ، ارگان و آیوا با موفقیت توانستند قانونی را در ممنوعیت استفاده بطری های چند بار مصرف ، به تصویب برسانند . لذا بیشتر کارخانه های نوشابه سازی مجبورند از بطری های یک بار مصرف استفاده نمایند . این اقدام هزینه ها را تماماً افزایش داد و بر حاشیه سود فراوری نمایندگانی که نمی توانستند این هزینه ها را جذب کند بیشترین تأثیر منفی را گذاشت .

منبع: الی گشت

به "عواملی که قدرت چانه زنی را مشخص می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواملی که قدرت چانه زنی را مشخص می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید