عواملی که قدرت چانه زنی را مشخص می نماید
به گزارش وبلاگ فاضلی، خریداران به وسیله توانایی خود در کاهش قیمت ها ، در وادار کردن فراوری کنندگان به فراوری کالاهای بهتر و ارائه خدمات بیشتر و بعلاوه رو در هم قرار دادن رقبا می توانند بر یک صنعت اثر بگذارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.
قدرت خریدار یا توزیع نماینده به تحقق و وجود عوامل زیر بستگی دارد : 1- یک خریدار بخش اعظمی از کالاها یا خدمات فروشنده را خریداری کند . 2- خریدار بتواند خود محصول مورد احتیاج خود را فراوری کند . 3- محصول استاندارد باشد یا فرق چندانی بین محصولات با نام های محتلف وجود نداشته باشد 4- هزینه تغیر فروشندگان (منابع) بسیار پایین باشد (مثلاً با پیدا کردن ملزومات اداری بسیار ساده است) 5- محصول خریداری شده درصد زیادی از هزینه های خریدار را تشکیل بدهد ، بنابراین خریدار برای پیدا کردن همان محصول یا محصول مشابه با قیمت پایین تر بیشتر کوشش می نماید . 6- خریدار سود اندکی بدست آورد ، لذا نسبت به تفاوت در هزینه ها و خدمات بسیار حساس باشد 7- محصول خریداری شده در کیفیت نهایی یا قیمت کالاها یا خدمات خریداری شده به وسیله خریدار ، تأثیر چندانی نداشته باشد بنابراین به راحتی بتوان آن را جایگزین کرد .
قدرت چانه زنی عرضه نمایندگان
عرضه نمایندگان با بهره گیری از توان خود در افزایش قیمت یا کاهش کیفیت کالاها و خدمات خریداری شده ، می توانند بر یک صنعت تأثیر بگذارند . قدرت یک عرضه نماینده یا گروهی از عرضه نمایندگان به تحقق یا وجود عوامل زیر بستگی دارد:1- صنعتی که عرضه نماینده در آن فعالیت می نماید تحت سیطره تعداد محدودی شرکت باشد ، اما عرضه نماینده محصول خود را به خریداران بسیاری بفروشد . 2- کالاها یا خدمات عرضه نماینده بی نظیر باشد یا کنار گذاشتن و تعویض آنها برای مشتری پرهزینه باشد . 3- محصولات جایگزین ، به طور آماده در دسترس نباشد . 4- عرضه کندگان بتوانند مستقیماً با مشتریان خود رقابت نمایند . 5- خریدار بخش کوچکی از محصولات عرضه نماینده را خریداری کند لذا نبودن آن خریدار برای عرضه نماینده چندان محسوس نباشد .
قدرت دیگر گروههای ذی نفع
به لیست پورتر باید عامل ششمی را اضافه کرد که انواع گروههای ذینفع در محیط کاری را نیز در بر گیرد . بعضی از این گروههای ذینفع عبارتند از دولت ها ، جوامع محلی ، اعتبار دهندگان ، اتحادیه های تجاری ، گروههای ذینفع خاص و سهامداران . اهمیت این گروههای ذینفع در صنعت های مختلف ، فرق دارد . مثلاً گروههای دولتی در ماین ، میشیگان ، ارگان و آیوا با موفقیت توانستند قانونی را در ممنوعیت استفاده بطری های چند بار مصرف ، به تصویب برسانند . لذا بیشتر کارخانه های نوشابه سازی مجبورند از بطری های یک بار مصرف استفاده نمایند . این اقدام هزینه ها را تماماً افزایش داد و بر حاشیه سود فراوری نمایندگانی که نمی توانستند این هزینه ها را جذب کند بیشترین تأثیر منفی را گذاشت .
منبع: الی گشت