فعالیتهای فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است

به گزارش وبلاگ فاضلی، ایلنا/ براساس آخرین اخبار و گزارشهای منتشر گشته، فعالیتهای فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است.

فعالیتهای فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است

فرشته رحیمی (مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه های فلزکاری در شمال فلات مرکزی) گفت: این پژوهش به منظور تهیه نقشه و مکان یابی محوطه هایی با شواهد فلزکاری به تفکیک استانی، گردآوری اطلاعات باستان شناسی و انسان شناسی یافته های فرهنگی مرتبط، گردآوری اطلاعات مطالعات میان رشته ای اجرا شده بر روی یافته های فلزکاری و وارد کردن اطلاعات بدست آمده در یک سیستم مدیریت پایگاه داده ها در محدوده شمال فلات مرکزی ایران اجرا شده است.

او اضافه کرد: شمال فلات مرکزی شامل استانهای تهران، سمنان، البرز و قزوین است که در فاز اول این پروژه به استان تهران پرداخته شد.

این پژوهشگر توضیح داد: وجود معادن فلزی متنوع در فلات مرکزی ایران در نحوه زندگی ساکنین منطقه تاثیر بسزایی داشته و منطقه شمال فلات مرکزی ایران زمینه بسیار خوبی برای مطالعه یکی از شاخه های مهم باستان شناسی مالی یعنی فلزگری و معدن کاری کهن محسوب می گردد.

به گفته رحیمی، شواهد نشان می دهد که منطقه شمال فلات مرکزی ایران در اواخر هزاره پنجم ق. م مرحله مهم ذوب سنگ مس را پشت سر گذاشته و به مرحله فراوری آلیاژ دست یافته است.

مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه های فلزکاری در شمال فلات مرکزی اظهار کرد: آنالیز محوطه هایی همانند چشمه علی، شغالین، سفالین، میمنت آباد، چالتاسیان و معمورین با شواهد فلزکاری در دشت تهران نشان می دهد که فعالیت های فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم شروع شده است.

او با بیان اینکه در واقع شروع فلزکاری، وجود تخصص های تمام وقت و سازمان یافتن فعالیت های مالی و اجتماعی مهمترین تحولات اجرا شده در دشت تهران در دوره مس سنگی قدیم (4700.4000 ق م) رخ داد، گفت: مدارک و شواهد نشان می دهد که جوامع این مرحله از دوره مس سنگی از نظر مالی و اجتماعی نسبت به دوره قبل پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.

منبع: همگردی

به "فعالیتهای فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیتهای فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید