لغو ویزای گروهی روسیه هنوز برای گردشگران ایرانی قابل اجرا نیست

به گزارش وبلاگ فاضلی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، لغو ویزای گروهی روسیه هنوز برای گردشگران ایرانی قابل اجرا نیست.

لغو ویزای گروهی روسیه هنوز برای گردشگران ایرانی قابل اجرا نیست

مدیر یکی از آژانس های روسیه که دفترش در شهر سن پترزبورگ است و در بخش تورهای ورودی به این کشور فعالیت می کند، اظهار کرد: یکسری از آژانس های تایید شده از طرف دولت های روسیه و ایران هستند که برای گروه های از 5 نفر به بالا می توانند سفر بدون ویزا به روسیه را اجرا کنند، اما این فرآیند به قدری پیچیده و طولانی است که بیشتر آژانس ها ترجیح می دهند ویزا بگیرند.

او که با هدف جذب گردشگران ایرانی در نمایشگاه گردشگری تهران حضور داشت، اظهار کرد: گردشگران روسیه اگر گروهی به ایران سفر کنند، مسئله ای برای ویزا ندارند. ایران برای روس ها به ویژه آنهایی که به تاریخ علاقه دارند، کشور جذابی است اما مسائل و محدودیت های بانکی و پرداخت های مالی مانع سفر شده است.

مدیر ایرانی یکی دیگر از آژانس های گردشگری که در روسیه مستقر است نیز در تأیید این سخنان گفت: ما سالهاست از ایران به روسیه تور اجرا می کنیم و دفترمان هم در سن پترزبورگ است اما به دلیل فرآیند پیچیده و مسائلی که ویزای گروهی در روسیه دارد، ترجیح می دهیم گردشگران ایرانی را با ویزا به این کشور وارد کنیم.

او اضافه کرد که ویزای الکترونیک روسیه درحال حاضر خیلی راحت تر صادر می شود و به نوعی جایگزین برچسب های سنتی ویزا شده است و میتوان آن را سریع تر دریافت کرد، شاید چهار روز طول بکشد که ویزای الکترونیک صادر شود.

برخی از فعالان گردشگری ایران و روسیه در گفت و گوهایی سختگیری روسیه در صدور ویزا را به مهاجرت های غیر قانونی از طریق این کشور مربوط دانستند.

ایران و روسیه در تاریخ 1 جولای 2021 برابر با 10 تیر 1400 توافق نامه ای را امضا کردند که در چارچوب آن، شهروندان ایران و روسیه می توانند بدون ویزا برای اهداف توریستی در گروه هایی از 5 تا 50 نفر برای یک دوره حداکثر پانزده روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند. در اواخر تابستان 2023 (1402) با سفر هیأتی از ایران به روسیه اعلام شد که لغو ویزای گروهی روسیه برای شهروندان ایرانی اجرا شده و مدتی بعد این فرآیند برای شهروندان روس به اجرا گذاشته شد اما اکنون مجریان تورهای روسیه و آژانس داران گردشگری که در این کشور فعالیت دارند، می گویند که آن هیأت ها دولتی بوده و یا با حمایت بخش دولتی به روسیه رفته بودند، برای همین توانستند بدون ویزا سفر کنند، ولی این فرآیند برای گروه های شخصی و گردشگری چندان آسان نیست.

ممانعت از سفر بدون ویزا برای گروه های گردشگری ایران به روسیه در آبان 1402 از سوی برخی شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز گزارش شده بود. یکی از این شرکتهای هواپیمایی با ابلاغ بخشنامه لغو ویزا گروهی گردشگران ایران و روسیه برای دومین بار اظهار داشت که شماری از شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی این دستورالعمل را اجرا نکرده اند که تبعات نامطلوبی برای گردشگری داشته و لازم است مقررات یاد شده هنگام پذیرش مسافران ایران و روسیه در مبادی ورودی و خروجی و از سوی شرکتهای هواپیمایی اجرا شود.

ایران از 15 بهمن 1402 ویزا را یکطرفه برای 28 کشور لغو کرد، در بین کشورهایی که لغو ویزا شده اند، نام روسیه نیز واقع شده است و شهروندان این کشور درصورت سفر گروهی (5 تا 50 نفر) می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند. مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که طرح لغو یکطرفه ویزا را به دولت پیشنهاد کرده بودند، گفته بودند روسیه از آن جهت در فهرست این کشورها قرار گرفته است، که موافقت نامه لغو سفرهای گروهی بین دو کشور تا سرانجام سال 2023 اعتبار داشت و لازم بود دو کشور این موافقت نامه را برای استمرار تمدید کنند.

منبع: همگردی

به "لغو ویزای گروهی روسیه هنوز برای گردشگران ایرانی قابل اجرا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو ویزای گروهی روسیه هنوز برای گردشگران ایرانی قابل اجرا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید