مشکل بنیادین ناشران دولتی این است که بقای آنها وابسته به رقابت نیست

به گزارش وبلاگ فاضلی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در ایلام، بهزاد اویسی، متولد 1352، مؤلف و مدیر انتشارات دانشگاه ایلام، ویراستار ادبی، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، در انجام چندین طرح پژوهشی مشارکت داشته و ضمن حضور در چند همایش و ارائه مقاله، چندین عنوان مقاله علمی، پژوهشی isc نیز منتشر نموده است. به قول خودش علاقه ­مند به دانستن و دانایی­ افزایی و اعتقاد به یادگیری از مهد تا لحد و خادمی کوچک در ترویج کتاب و کتابخوانی است. در مورد فعالیت ها و اقدامات این نشر دانشگاهی، گفت و گویی با او انجام داده ایم که از نگاه تان می گذرد.

مشکل بنیادین ناشران دولتی این است که بقای آنها وابسته به رقابت نیست

از انتشارات دانشگاه ایلام بگویید. تا به امروز چند عنوان کتاب منتشر نموده و چه تعداد کتاب آماده و زیر چاپ دارد؟

انتشارات دانشگاه ایلام رسما از سال 1382 آغاز به فعالیت نموده است ولی بنده از سال 1387 مدیریت آن را بر عهده دارم. تا به امروز بالغ بر 80 عنوان کتاب در این انتشارات به چاپ رسیده و هم اکنون هم 3 عنوان کتاب آماده چاپ است.

از موفقیت های این انتشارات بگویید.

انتشارات دانشگاه ایلام دو بار در سال های 1391 و 1399 به عنوان ناشر برتر دانشگاهی استان انتخاب شده و سال گذشته در چهارمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام دو اثر از اساتید برجسته دانشگاه ایلام در میان آثار شایسته تقدیر کتاب سال استان قرار گرفتند. کتاب های:

1- سیستم های انتقال دارو و اثربخشی آنها به یاری فناوری نانو؛ تألیف آرش قربانی (از 1 درصد دانشمندان برتر جهان)

2- اصول بیوشیمی معدنی؛ ترجمه علی نقی­ پور (دانشیار دانشگاه ایلام)

تمرکز انتشارات بر چه قالب ها و زمینه هایی است؟

با توجه به رسالت دانشگاه ها

انسان دائم به مطالعه و دانستن احتیاج دارد و فراوری کتاب با کیفیت و محتوای غنی، یاری به دانایی است

در فراوری علم، طبیعتاً انتشارات آنها هم در زمینه علوم دانشگاهی فعالیت دارند.

آیا نشر دانشگاه ایلام توانسته به ذائقه ها و احتیاجهای مطالعاتی جوامع عام پاسخ دهد؟

فعالیت ما مخصوصاً در زمینه علوم دانشگاهی است.

نقش و صندلی انتشارات دانشگاه ایلام در بالندگی و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان جوامع هدف را چگونه آنالیز می کنید؟

با در نظر گرفتن تمام محدودیت های مادی، شرایط ضعیف نشر خصوصاً در استان های که از مرکز کشور دور هستند و عدم وجود یک شبکه منسجم پخش در سراسر کشور و درنتیجه در دسترس نبودن آثار نویسندگان مختلف برای مخاطبان، گرانی کاغذ و هزینه های چاپ؛ تورم افسار گسیخته و تأثیر آن بر سطح زندگی مردم و سوق دادن هزینه های خانواده ­ها به سمت تأمین احتیاجهای اولیه؛ باعث آشفتگی در شرایط چاپ و نشر و کتابخوانی شده که نه تنها انتشارات ما بلکه بیشتر ناشران با شرایط مطلوب و ایده ­آل فاصله زیادی دارند.

انتشار خاتمه نامه های دانشگاهی و رساله های اساتید در انتشارات دانشگاه ایلام به عنوان کتاب رسمی، دارای چه ضوابط و قوانینی است؟

فرایند آنالیز کیفیت و فراوری آثار این انتشارات یک فرآیند معقول و علمی است. اثر پس از ارائه به اداره انتشارات برای آنالیز تخصصی و علمی به گروه آموزشی مربوط ارجاع می گردد. پس از آنالیز به وسیله گروه آموزشی، در شورای پژوهشی دانشکده و شورای پژوهشی دانشگاه نیز آنالیز و تصویب می­ گردد. در صورت عبور موفقیت­ آمیز از کانال های فوق، این اثر به وسیله دو داور داخل و خارج از دانشگاه دوباره آنالیز می گردد و چنانچه نمره قابل قبولی را به دست آورد مراحل پیرایش ادبی، علمی، صفحه آرایی، طراحی جلد، شابک، فیپا و صدور مجوز انجام و برای چاپخانه ارسال می­ گردد.

آیا هر عنوان خاتمه نامه و رساله امکان نشر در انتشارات را دارد یا می بایست از کانال شورای آنالیز آثار انتشارات

مشکل و مسئله ­ای که گریبانگیر بیشتر نهادهای دولتی است این است که بقای آنها وابسته به رقابت نیست. این مشکل محوری و بنیادی در ناشران دولتی هم مشهود است که باعث خمودگی و بی انگیزگی می گردد

عبور کند؟

هر اثری اعم از خاتمه­ نامه یا رساله باید برای چاپ در انتشارات مراحل ذکرشده در پرسش قبلی را طی کند.

چون نشر دانشگاه ایلام یک نشر دولتی است، انتظارات جامعه هدف از عملکرد و ساختار مختوایی و آثار در این نشر را چگونه تحلیل می کنید؟

قطعاً با توجه به اینکه دانشگاه باید مرجع و منبع فراوری ایده و فرهنگ خواندن و خواستن و پرسشگری باشد، انتظار است، آثار انتشارات آن نیز در راستای همین اهداف باشد که هم از نظر محتوا و هم از نظر قالب ظاهری در شأن مخاطبین خود باشد که فرهیختگان و پیش­قراولان علم و پیشرفت جامعه هستند.

آسیب ها و نقاط قوت و ضعف نشرهای دولتی را چگونه آنالیز و آسیب شناسی می کنید؟

مشکل و مسئله ای که گریبان گیر بیشتر نهادهای دولتی است، این است که بقای آنها وابسته به رقابت نیست. این مشکل محوری و بنیادی در ناشران دولتی هم مشهود است که باعث خمودگی و بی انگیزگی می گردد.

آیا کتاب هایی که به وسیله نشر دانشگاه ایلام منتشر می گردد تنها تابع سیاست های اداری و ساختاری دانشگاه است یا خیر؟

بله. کتاب هایی که در انتشارات دانشگاه ایلام عرضه می گردد، بر اساس آیین­ نامه انتشارات سیاست­ ها و احتیاجمندی­ های علمی گروه­ های آموزشی فراوری می گردد؛ اما از آثار برجسته نویسندگان خارج از دانشگاه در حوزة علوم دانشگاهی حمایت می­ کند.

به عنوان شخصیتی علمی و فرهنگی و آموزشی که سال ها در حوزه های تدریس، تحقیق و پژوهش در مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه و سایر مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت داشته اید، از زاویه نگاه شما، دلیل کم توجهی جامعه به کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه چیست؟

ما باید پدیده ها را در بستر زمان و مکان آنالیز کنیم. اعتقاد دارم که نباید از جامعه امروز انتظار کُنشی همچون جامعه دهه های قبل داشت. جامعه امروز جامعه ازدحام مشاغل و دغدغه های فکری است؛ بنابراین نباید انتظار داشت که انسان امروز بتوانند زمان زیادی را برای مطالعه اختصاص دهد. روش­ های یادگیری و مطالعه در قرن طغیان اطلاعات دستخوش تحولات شگرفی

گاهی تماشا یک کلیپ چند دقیقه ای می تواند چکیده و عصاره ای از مطالعه یک یا چند کتاب باشد و بسیاری از مفاهیم از جمله: نظم، تلاش و تلاش، قانون مندی، اخلاق، ابتکار و... را آموزش دهد

شده و فضای مجازی یک فرصت استثنایی برای سهولت در آموزش و یادگیری و مطالعه در هر زمان و مکانی در اختیار مخاطب گذاشته است. در واقع آموزش در فضای مجازی فرا مکانی و فرا زمانی است. از مزیت­ های بی نظیر دیگر این فضا، آموزش التقاطی صوتی- تصویری است؛ یعنی هم زمان که مخاطب متن و تصویر احتمالی را می­ بیند، می تواند صوتی را در بطن متن گوش کند و این تأثیر را دوچندان می­ کند. گاهی تماشا یک کلیپ چند دقیقه ای می تواند چکیده و عصاره­ ای از مطالعه یک یا چند کتاب باشد و بسیاری از مفاهیم را از جمله: نظم، تلاش و تلاش، قانونمندی، اخلاق، ابتکار و... را آموزش دهد. مؤلفه و متغیرهای سنجش مطالعه نیز باید تغییر کند و بر اساس شرایط مکان و زمان باید مؤلفه ای را سنجید؛ بنابراین نمی توان ادعا کرد سرانه مطالعه در جامعه پایین است بلکه ما هستیم که در ارائه فرهنگ و هنر و تاریخ و ادبیات و دیگر علوم خود در این فضا کوتاهی می ­کنیم و باعث بیگانگی مخاطبان با این حوزه ها می­شویم.

راه چاره و پیشنهاد شما چیست؟

با توجه به توضیحات بالا و تغییر رویکرد آموزشی آنچه واجب می­ نماید این که ما محتوای مطالب علمی، تاریخی، فرهنگی، ادبی و هنری خود را در قالب متن­­ های کوتاه یا کلیپ های چند دقیقه ای به وسیله فضای مجازی و گوشی­ های هوشمند در اختیار مخاطب قرار دهیم. این امر احتیاجمند زیرساخت­ هایی است که باید تدارک دیده گردد از جمله: توسعه سطح دسترسی به اینترنت در سراسر کشور، افزودن نرم افزارهای مرتبط در گوشی­ های هوشمند و...

سخن خاتمهی شما در این گفت وگو را می شنویم.

مطالعه یکی از شرایط دانایی است و دانایی فصل ممیز انسان و دیگر موجودات است. انسان دائم احتیاج به مطالعه و دانستن دارد و فراوری کتاب با کیفیت و محتوای غنی، یاری به دانایی است. آنچه انتظار است اینکه نه تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه همه نهادها و ارگان ها باید در این امر بسیار مهم و خطیر سهیم باشند و در توسعه دانایی حق خود را ادا کنند، زیرا منفعت جامعه دانا برای همه ما بازخورد دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مشکل بنیادین ناشران دولتی این است که بقای آنها وابسته به رقابت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل بنیادین ناشران دولتی این است که بقای آنها وابسته به رقابت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید