چه کار کنیم که جایگاه های بد هواپیما نصیب ما نشود؟

به گزارش وبلاگ فاضلی، اگر نمی خواهید جایگاه وسط یا جایگاه نزدیک به سرویس بهداشتی نصیب تان گردد که بدترین جایگاه های هواپیما به حساب می آیند، باید چه کار کنید؟

چه کار کنیم که جایگاه های بد هواپیما نصیب ما نشود؟

کلیتون کانوی (Clayton Conway) شاغل در یک آژانس بازاریابی دیجیتال در جزیره کامانو واشینگتن، تجربه پروازش از دنور به سیاتل با شرکت هواپیمایی فرانتیر ایرلاینز و بدترین جایگاه هواپیما را تعریف می نماید. او می گوید:

این پرواز، بدترین تجربه زندگی ام بود. روی جایگاه ای نشسته بودم که مقابلش دیوار قرار داشت و نه تنها امکان خم کردن جایگاه وجود نداشت، بلکه نزدیک به سرویس بهداشتی بود. به این ترتیب، هر بار که در دستشویی باز می شد، بوی زننده و آزاردهنده توالت به مشامم می رسید. وحشتناک بود و هیچ راه فراری هم نداشتم.

بدترین جایگاه هواپیما

پاسخ به این سؤال که بدترین جایگاه هواپیما کدام است، آسان نیست. به عنوان مثال سایت SeatGuru که به رتبه بندی جایگاه های هواپیماها می پردازد، برای بوئینگ 800-737 امریکن ایرلاینز، بدترین جایگاه ها را تعیین نموده است که شامل کلیه جایگاه های ردیف 30 در بخش انتهایی هواپیما می گردد. دلیل آن هم این است که جایگاه های ردیف 30 درست در کنار دستشویی قرار دارند و نمی توان آن ها را به طور کامل خم کرد. هرچند این بدان معنا نیست که همه جایگاه های ردیف 30 به یک مقدار بد باشند. جایگاه های وسط (30B و 30E) فوق العاده وحشتناک هستند، چراکه مسافران نمی توانند جایگاه خود را خم نمایند، مجبور هستند با بوی بد دستشویی بسازند و بین دو مسافر دیگر گیر می افتند. بدتر از این هم می گردد؟

آن دسته از مسافرانی که نمی خواهند بدترین جایگاه ایرلاین نصیب شان گردد، باید قبل از رزرو، چندین منبع مثل Consult SeatGuru را آنالیز نموده و نکاتی را که در ادامه این مقاله از وبلاگ فاضلی به آن اشاره خواهیم کرد، رعایت نمایند.

مقرون به صرفه ترین بلیط را نخرید

جف کلی (Jeff Klee)، مدیرعامل شرکت CheapAir به مسافران توصیه می نماید که فقط در پی پایین ترین قیمت بلیط هواپیما نباشند.

بلکه در عوض برای انتخاب پرواز باید فهرستی از بایدها و نبایدها را برای خود تعیین نمایند. آیا نیازی به انتخاب جایگاه هست؟ ترجیح می دهیم کنار پنجره بنشینیم یا کنار راهرو؟ در هر صورت مطمئن شوید که ایرلاین مربوطه همه نیازهای شما را مرتفع خواهد نمود؛ هرچند که این موضوع مستلزم پرداخت پول بیشتر است، اما در عین حال رضایت از سفر را نیز به همراه خواهد داشت.

جف کلی می گوید، سال ها قبل زمانی که خانواده ام در اتریش زندگی می کردند، والدینم مقرون به صرفه ترین بلیط از نیویورک به وین را خریدند، جایگاه ما در انتهای هواپیما و درست کنار دستشویی و محدوده سیگارکشیدن بود و امکان خم کردن جایگاه وجود نداشت.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ فاضلی بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از وبلاگ فاضلی باعث می گردد تا نیازی نباشد برای پیدا کردن برترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را آنالیز کنید و آخرین قیمت ها از آژانس های سرشناس را یک جا مشاهده کنید.

رزرو بلیط را به آخرین لحظه موکول نکنید

اگر در آخرین لحظه، مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما را بخرید، به احتمال زیاد جایگاه ای به غیر از بدترین های به جای مانده به شما نخواهد رسید؛ مگر آنکه یک جایگاه بیزینس کلاس یا اکونومی بدون محدودیت رزرو کنید که در این صورت خوش شانس هستید. بیشتر ایرلاین ها، تعدادی از جایگاه های خود را برای مسافران تجملاتی و ولخرج کنار می گذارند.

ایرلاین را آنالیز کنید

تیم لفل (Tim Leffel)، نویسنده مقرون به صرفه ترین مقاصد دنیا، می گوید:

همه ایرلاین ها مشابه هم نیستند. به عنوان مثال، ایرلاین هایی نظیر بلوجت و ساوث وست به این معروف هستند که فضای پای زیادی دارند. برای بعضی سفرها نیز می توان از ایرلاین های مقرون به صرفه قیمتی مثل شرکت هواپیمایی اینترجت استفاده کرد که با وجود تعداد زیاد جایگاه ها، فشرده نیستند.

گاهی اوقات مسئله فقط به عدم انتخاب بدترین جایگاه خلاصه نمی گردد و کل یک ایرلاین اهمیت پیدا می نماید. تجربه کلیتون کانوی، مصداقی از همین موضوع است. شرکت هواپیمایی فرانتیر ایرلاینز که بخشی از گروه ایرلاین های فوق العاده مقرون به صرفه به شمار میرود، از نظر جایگاه های راحت و امکانات، خوش نام نیست.

در صورت عدم امکان انتخاب جایگاه، مراقب رفتارتان باشید

مت وودلی (Matt Woodley) وبلاگ نویس می گوید:

لباس نامناسب نپوشید، بی ادب نباشید، صدایتان را بلند نکنید و خیلی خودتان را بالا نبرید. به این ترتیب رفتارتان نشان می دهد که جای شما روی جایگاه وسط نیست؛ چراکه اگر با صدای بلند صحبت کنید یا با گفتن اینکه چقدر شخصیت مهمی هستید یا چه مدتی را منتظر مانده اید یا قرار دیدار مهمی دارید، باعث ناراحتی کارمندان بلیط می شوید، بالاخره آن ها هم انسان هستند و شما را بر اساس ظاهرتان قضاوت می نمایند. پس ممکن است جایگاه بدی را برای شما در نظر بگیرند.

بد نیست ببینیم که چرا این روزها، سفرهای هوایی شرایط بدتری پیدا نموده است. پرواز خانواده من در ایرلاین رومانیایی دوران کمونیسم از جهات زیاد در سطحی بسیار پایین تر از سفرهای هوایی امروزی بود. با این حال، هیچ کس از ما نمی خواست که برای نشستن در کنار هم، پول بیشتری بپردازیم. جایگاه های هواپیما با اینکه از شرایط مطلوبی برخوردار نبودند، اما حتی در جایگاه های اکونومی فضای کافی برای پا وجود داشت. کادر پرواز، دو وعده غذا و نوشیدنی سرو می کردند، بدون اینکه لزومی به پرداخت پول بیشتر باشد.

شرکت های هواپیمایی از همین نگرانی و ترس ما برای عدم انتخاب بدترین جایگاه هواپیما استفاده می نمایند تا ما را به پرداخت پول بیشتر برای جایگاه هایی ترغیب نمایند که فضای پای کافی دارند. آن ها می دانند که ما برای اجتناب از جایگاه های بد یا نشستن در کنار همسر و فرزندمان حاضر به پرداخت پول بیشتر هستیم. در واقع ترس ما برای انتخاب نکردن بدترین جایگاه، ابزاری قدرتمند برای افزایش سود شده است. اما حالا می دانید که چطور از این موضوع اجتناب کنید.

منبع: کجارو / washingtonpost.com

به "چه کار کنیم که جایگاه های بد هواپیما نصیب ما نشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کار کنیم که جایگاه های بد هواپیما نصیب ما نشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید