تاثیر تغذیه بر پیشگیری از ام اس

به گزارش وبلاگ فاضلی، امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارند که اهمیت و نقش تغذیه را در حفظ سلامت بیماران MS ثابت نموده اند.

تاثیر تغذیه بر پیشگیری از ام اس

وبلاگ فاضلی- دکتر رضا غیاثوند، متخصص تغذیه گفت: چربی های گیاهی باید به جای چربی های حیوانی جایگزین شوند. انواع چربی های گیاهی مثل روغن آفتابگردان و روغن گل های پامچال (Omega3)، مواد با چربی های حیوانی مثل ماهی تن، شاه ماهی و ماهی خالدار.

او توصیه کرد از پختن و مصرف غذا های چرب خصوصا گوشت های چرب و تمام چربی های با منشا حیوانی، فرآورده های لبنی پرچرب، سس های مایونز و تمامی سس های دارای چربی زیاد، غذا های بسیار شیرین، کیک، بیسکوئیت، شیرینی و آبنبات، غذا های حساسیت زا مثل تخم مرغ، شیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمر ها، نان گندم و شکر، بعضی از میوه ها (بسته به واکنش بیمار)، مواد غذایی با رنگ های افزودنی (نوشابه ها) و یا مواد نگهدارنده (کنسروها)، ادویه، تمام میوه ها و سبزی هایی که خوب شسته نشده اند، اجتناب گردد.

او گفت: روزانه چربی های محدود و انتخاب شده (چربی های دارای Omega3, Omega6)، میوه ها و سبزی های تازه و تمیز (سبزی های دارای برگ سبز پررنگ)، جوانه دانه ها خصوصا دانه یونجه که باید موقع آغاز به جوانه زدن میل شوند، مایعات مانند آب تازه و تصفیه شده 2 لیتر (8 لیوان) در روز، سایر چای های گیاهی به جای چای معمولی و آبمیوه رقیق شده مصرف شوند.

به گفته غیاثوند مواد غذایی علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن موجب حفظ عملکرد مناسب و تقویت دستگاه های مختلف (دستگاه ایمنی، قلب و عروق، اعصاب و ...) می شوند که نتیجه آن احساس خوب بودن و قرار گرفتن در شرایط روحی و جسمی مطلوب است که در بیماری های مزمن اهمیت مضاعفی پیدا می نمایند.

برنامه غذایی باید انتخاب شده و شامل مواد مورد احتیاج باشد (مغذی و مطلوب). پس باید قبل از خرید، لیست کلیه احتیاجات سبد خرید خود را از نظر نوع و میزان اقلام مورد احتیاج تهیه کرد.

او گفت: مصرف مناسب و به میزان ویتامین های لازم مانند ویتامین های C و E و گروه B و املاح معدنی چون منگنز، منیزیم، مولیبدن، سلنیم و روی نیز در حفظ سلامتی بیماران ضروری هستند و در عین حال مصرف زیاد و نابه جای ویتامین هایی چون A می تواند خطرناک باشد.

وبلاگ فاضلی علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاثیر تغذیه بر پیشگیری از ام اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغذیه بر پیشگیری از ام اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید