خبرنگاران دانشگاه رازی کرمانشاه پارک علم و فناوری دانشگاهی ندارد

به گزارش وبلاگ فاضلی، کرمانشاه- خبرنگاران- رییس دانشگاه رازی کرمانشاه نبود پارک علم و فناوری دانشگاهی را از دلایل ضعف حوزه فناوری در این دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه رازی اکنون از داشتن امتیاز پارک علم و فناوری محروم مانده است.

خبرنگاران دانشگاه رازی کرمانشاه پارک علم و فناوری دانشگاهی ندارد

به گزارش وبلاگ فاضلی؛ دکتر ابراهیم اعلمی آل آقا یکشنبه شب در نشست هم اندیشی با مدیران ستادی دانشگاه رازی به صورت مجازی، اضافه نمود: از 31 استان کشور در 29 استان پارک علم و فناوری مرتبط با دانشگاه وجود دارد اما در استان کرمانشاه از این امتیاز محروم هستیم.

وی خواهان عزم جدی و همت جمعی همه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه برای بهبود رتبه دانشگاه شد و تاکید نمود: برنامه محوری در دانشگاه رازی سابقه دیرینه ای ندارد و اولین برنامه راهبردی دانشگاه رازی در سال 95 مطرح و تصویب شد و در سال 97 برنامه های عملیاتی دانشگاه در دستور کار مدیران ستادی نهاده شد و متعاقباً در سال 98 در سطح دانشکده ها و معاونت ها مطرح شد.

در بعضی شاخص ها به اصلاحات احتیاج داریم

وی در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر ضرورت تعقیب برنامه محوری در دانشگاه از سوی مدیران، روسای دانشکده ها، اعضای هیأت علمی و توجه ویژه به شاخص های نظام رتبه بندی ISC اضافه نمود: اخیراً رتبه دانشگاه های جامع کشور در این نظام اعلام شده که در بعضی از شاخص های دانشگاه، احتیاجمند اصلاحات جدی هستیم و همانطور که از یک مجموعه دانش بنیان انتظار می رود؛ باید مبتنی بر برنامه و روش های علمی در راستا اهداف برنامه ای خود حرکت کنیم.

اعلمی آل آقا با اشاره به اینکه دانشگاه رازی همچنان صندلی مطلوب خود را در زمینه شاخص پژوهش در سطح دانشگاه های جامع کشور حفظ کرده است، گفت: همانطور که در جلسه مشترک با اعضای هیات علمی در آغاز سال تحصیلی1400-1399 تاکید شد باید تدارک ویژه ای برای شاخص های مورد توجه پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام که مبنای رتبه بندی دانشگاه های کشور نهاده شده، لحاظ گردد.

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه، فناوری، اثرگذاری اقتصادی و اثربخشی اجتماعی را از جمله شاخص های مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رتبه بندی دانشگاه ها دانست و اضافه نمود: باید در حوزه آموزش به مولفه هایی مانند شرایط اشتغال دانش آموختگان، به روز رسانی دروس و توجه به مسائل مهارتی، بیشتر و جدی تر بپردازیم و رؤسای دانشکده ها هم باید به طور جدی به این شاخص ها توجه و آن را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.

رییس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشکده ها بیان داشت: در آغاز سال تحصیلی نیز این استمداد را از شما عزیزان داشتیم که علاوه بر وظایف جاری، توجه جدی به سیاست های کلان دانشگاه از سوی رؤسای دانشکده ها، اساتید و مدیران گروه های آموزشی صورت گیرد، اما آن طور که انتظار می رود به این مهم پاسخ داده نشده است.

وی بار دیگر بر تعقیب سیاست های برنامه راهبردی دانشگاه برای ارتقاء رتبه در پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در سطح دانشکده ها و تشکیل جلسات هم اندیشی در گروه های آموزشی برای تحقق این مهم تاکید نمود و گفت: برای موفقیت در برنامه های ابلاغی وزارت علوم و شاخص های نظام رتبه بندی ISC احتیاجمند مشارکت و دغدغه جدی همه اساتید، مدیران ستادی و روسای دانشکده ها هستیم.

اعتقاد به برنامه محوری باید در کانون توجه قرار گیرد

اعلمی آل آقا، اجماع همگانی برای تحقق برنامه راهبردی دانشگاه در راستای سیاست های ابلاغی وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و گفت: اعتقاد به برنامه محوری باید در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه رازی حس تعلق خاطر را شرط اساسی برای تحقق برنامه راهبردی و موفقیت در ارتقاء رتبه دانشگاه دانست و اضافه نمود: احساس تعلق خاطر به این مجموعه و ارتقاء آن، باید در سطح دانشکده ها و در همه همکاران ایجاد گردد.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور از حیث فشارهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، توضیح داد: در چنین شرایطی شاهد مجاهدت عزیزان کادر بهداشت و سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس همه گیر کرونا هستیم و در فضای دانشگاه نیز باید برای رسیدن به آرمان های متعالی دانشگاه کوشش کنیم.

اعلمی آل آقا عدم وجود حامی جدی برای دانشگاه، ضعف توسعه صنعتی و کشاورزی، درصد بالای بیکاری و مسائل اجتماعی در استان کرمانشاه را مانع شتاب حرکت برای تحقق اهداف راهبردی دانشگاه دانست.

وی اضافه نمود: در شرایطی که کشور با مسائل اقتصادی موجه است خوشبختانه با کوشش های اجرا شده شاهد انتظام بخشی در حوزه مسائل اقتصادی، ضوابط و آیین نامه ها و جذب و ارتقاء اعضای هیأت علمی، سامانه سپاری فرآیندهای کاری، ارائه مطلوب آموزش ها مجازی وسایر موارد در دانشگاه هستیم.

اعلمی آل آقا خواهان معین تکلیف پفراینده های ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه شد و گفت: همکاری جدی کارشناسان پژوهشی در دانشکده ها، دبیرخانه هیأت ممیزه، همکاران عضو کمیته ها و کمیسیون های تخصصی، مدیریت امور اداری و معاونت اداری، اقتصادی برای جلوگیری از زمان بر شدن فرآیند آنالیز پفراینده ها مورد تاکید است.

او یادآوری کرد همه همکاران توجه داشته باشند که در شرایط همه گیری ویروس کرونا و ابلاغ برنامه های کاری، تعطیلی مدنظر نبوده و وظایف محوله باید به صورت دورکاری نیز انجام گردد و با کوشش بیشتر و حس تعلق خاطر به مجموعه، شاهد شتاب بیشتری در فرایند آنالیز پفراینده های ارتقاء اعضای هیات علمی باشیم.

رتبه 13 دانشگاه در رتبه بندی اخیر پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام

اعلمی آل آقا به صندلی دانشگاه در رتبه بندی اخیر پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام(ISC) اشاره نمود و اضافه نمود: در این رتبه بندی دانشگاه رازی در شاخص پژوهش همچنان شرایط مطلوبی را دارد و در سطح 72 دانشگاه جامع کشور، رتبه 13 را کسب کرده است.

او بیان نمود: دانشگاه رازی در شاخص فناوری احتیاجمند تحرک و توجه جدی است، البته با توجه به اینکه بخشی از پارامترهای سنجش دانشگاه ها بر اساس خوداظهاری و بخشی بر اساس استفاده از داده های پایگاه های استنادی مانند WOS، SCOPUS و سایر نیز است؛ انتظار می رود در بحث خوداظهاری ضمن ارائه آمار دقیق و صحیح توسط واحدهای ذی ربط دانشگاه در نظر گرفته گردد.

رئیس دانشگاه رازی بار دیگر خواهان همراهی جدی دانشکده ها و گروه های آموزشی در راستا سیاست های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه برنامه محوری و پیاده سازی و اجرای آن شد و برای همگان آرزوی توفیق کرد.

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای 17 دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره گیری از دانش و تخصص 31 استاد، 122 دانشیار، 277 استادیار، 13 مربی و جمعا 443 عضو هیات علمی در 57 گروه آموزشی و حدود 12هزار نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای (عمومی) و دکترای تخصصی فعالیت دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دانشگاه رازی کرمانشاه پارک علم و فناوری دانشگاهی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دانشگاه رازی کرمانشاه پارک علم و فناوری دانشگاهی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید