رویه صدور پروانه کسب مشاوران املاک اهواز اصلاح گردد

به گزارش وبلاگ فاضلی، دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان گفت: دستگاه قضائی عزم خود را برای برخورد واحدهای مشاور املاک فاقد پروانه کسب، جزم نموده است.

رویه صدور پروانه کسب مشاوران املاک اهواز اصلاح گردد

شهلا عموری در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفت وگوی استان خوزستان اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد کلان شهر اهواز، با چالش فعالیت 600 دفتر مشاور املاک غیرمجاز روبرو است که بر اساس دستور دادستانی مرکز استان، حدود 300 واحد از این صنف پلمب شده اند.

رئیس اتاق اهواز ادامه داد: رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز اعتقاد دارد که همه این دفاتر را نمی توان غیرمجاز دانست به این خاطر که تعداد قابل توجهی از آنها نسبت به ارائه تعهدات لازم و تشکیل پرونده در این اتحادیه صنفی اقدام نموده اند و صدور پروانه کسب برای این واحدها در گرو تسریع در ارائه پروانه تخصصی است.

تفاوت پروانه تخصصی و پروانه کسب در قانون نظام صنفی

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان اضافه نمود: بر اساس ماده پنج قانون نظام صنفی مصوب سال 1392؛ پروانه کسب، مجوزی است که طبق مقررات این قانون به منظور آغاز و ادامه کسب وکار یا حرفه به صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص داده می شود.

عموری گفت: بااین وجود، بعضی صنوف تخصصی محسوب می شوند که به همین دلیل پیش از صدور پروانه کسب و بر اساس ماده 13 قانون نظام صنفی متقاضیان فعالیت در چنین رسته هایی، باید از مراجع ذی ربط، پروانه تخصصی و فنی دریافت نمایند.

رئیس اتاق اهواز ادامه داد: طبق دستورالعمل اجرایی ماده 13 این قانون که در سال 1394 به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده، مشاغل تخصصی و فنی را مشخص نموده که رسته مشاوران املاک نیز در گروه 11 این مشاغل قرار گرفته است.

او اضافه نمود: دستورالعمل اجرایی آن فرآیند روشنی را برای صدور پروانه تخصصی ویژه مشاوران املاک رقم زده و حتی مرجع صادرنماینده این مدرک نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و یا سازمان ها و دستگاه هایی که مطابق مقررات مکلف به صدور پروانه تخصصی و فنی هستند، مشخص شده اند.

ابهام در صدور پروانه تخصصی مشاوران املاک

دبیر شورای گفت وگوی استان خوزستان همچنین با اشاره به اعتراض اتحادیه مشاوران معاملات املاک اهواز مبنی بر فرآیند طولانی صدور پروانه تخصصی ویژه فعالان این صنف، گفت: باوجود صراحت قانون نظام صنفی مبنی بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و یا دیگر نهادهای مطابق مقررات می توانند پس از ارائه آموزش های لازم، نسبت به صدور پروانه تخصصی برای متقاضی اقدام نمایند، اما رویه فعلی در استان خوزستان به شکل دیگری انجام می شود.

عموری ادامه داد: در حال حاضر، تفاهم نامه منعقد شده در سال 1384 (پیش از بازبینی و تصویب قانون جدید نظام صنفی در سال 1392) بین معاون قوه قضاییه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزیر وقت بازرگانی برای صدور پروانه تخصصی ملاک محسوب می شود.

او با اشاره به اینکه در استان خوزستان تنها مرجعی که به صدور پروانه تخصصی در حوزه مشاوران املاک اقدام می نماید، اداره کل ثبت اسناد و املاک است، گفت: به دلیل بعضی محدودیت ها و کمبود امکانات صدور این پروانه از سوی این اداره کل با فرآیندی طولانی همراه است.

رئیس اتاق اهواز یادآور شد: این رویه هم زمان با شیوع ویروس کرونا تشدید شده و مشکلاتی را برای صدور پروانه کسب بنگاه های مشاور املاک در کلان شهر اهواز و دیگر شهرهای استان ایجاد نموده است.

عموری با اشاره به بازبینی در قانون نظام صنفی و صراحت آن در مشخص مراجع مربوط به صدور پروانه تخصصی اضافه نمود: بر همین اساس امکان بهره مندی از ظرفیت های آموزشی فنی و حرفه ای و یا مراکز آموزشی تخصصی در حوزه املاک نمی تواند منشأ اشکال باشد.

جلوگیری از تخلفات احتمالی با مشخص تکلیف در خصوص متقاضیان جدید

در کلان شهر اهواز تعداد یک هزار 700 پروانه کسب ویژه مشاوران املاک وجود دارد و این در حالی است که تعداد واحدهای فعال در این رسته به 2 هزار و 500 واحد می رسد که بخشی از آنها اقدام به تشکیل پرونده در اتحادیه مشاوران املاک داده و بعضی دیگر نیز به صورت غیرمجاز فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اهواز در ادامه این نشست گفت: در راستای پیشگیری از تخلفات احتمالی و همچنین ورود پرونده های کلاه برداری به دادسرا، دادستانی اهواز اعلام نموده که واحدهای فاقد پروانه کسب در اهواز باید پلمب شوند؛ اما در بین واحدهای فعال، متقاضیانی هستند که در اتحادیه پرونده تشکیل داده اند و ضمانت های قانونی از آنها اخذ شده است.

قنبرعلی زنگنه با بیان اینکه اتحادیه مشاوران املاک اهواز نیز خواهان برخورد با متخلفان است، اضافه نمود: بااین وجود واحدهایی هم هستند که از قانون تمکین دارند و تنها مانع برای صدور پروانه کسب برای آنها، فرایند طولانی اخذ پروانه تخصصی است.

او با اشاره به اینکه به دلیل این شرایط تا به امروز 300 واحد صنفی مشاور املاک پلمب شده است، گفت: روزانه افرادی که برای دریافت پروانه کسب در اتحادیه تشکیل پرونده داده بودند اما هم اکنون واحد آنها پلمب شده در مقابل ساختمان اتحادیه دست به تجمع می زنند.

رئیس اتحادیه صنف املاک اهواز یادآور شد: بعضاً این افراد به اداره اماکن و یا سازمان صمت استان جهت برطرف پلمب مراجعات متعددی دارند و در پاسخ به آنها اعلام می نمایند که در صورت عنوان عدم پیگرد از سوی اتحادیه واحد صنفی این افراد برطرف پلمب می شود؛ درصورتی که قاضی اداره کل تعزیرات حکومتی تأکید دارد درصورتی که واحد فاقد پروانه تخصصی برطرف پلمب شود؛ با اتحادیه برخورد قضایی خواهد شد.

او با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک خوزستان هر سه ماه یک بار برگزار می شود، گفت: در سرانجام دوره نیز، آزمون های مربوط به صدور پروانه تخصصی بسیار سخت گیرانه برگزار می گردند و عملاً تعداد کمی از متقاضیان پیروز به قبولی در این آزمون می شوند.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون حدود 500 نفر از متقاضیان در انتظار برگزاری آزمون و دوره های آموزشی پروانه تخصصی در حوزه مشاوران املاک هستند، گفت: در آینده قطعاً فرآیند صدور پروانه تخصصی برای تمدید پروانه های کسب قدیمی، شرایط فعلی را با چالش بیشتری همراه خواهد نمود ضمن اینکه بخش قابل توجهی از پروانه های کسب مشاوران املاک اهواز در سال آینده منقضی می شود و احتیاج است تا فرآیند تمدید را طی نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رویه صدور پروانه کسب مشاوران املاک اهواز اصلاح گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویه صدور پروانه کسب مشاوران املاک اهواز اصلاح گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید