مایکروسافت: کال آو دیوتی اصلا بازی بزرگ و پراهمیتی نیست!

به گزارش وبلاگ فاضلی، بحث میان مایکروسافت و سونی سر مجموعه ندای وظیفه (Call of Duty) همچنان ادامه دارد. چندی پیش بود که سونی گفت با خریده شدن اکتیویژن (Activision) به وسیله مایکروسافت مشکل دارد. علت سونی هم این بود که مایکروسافت در پی انحصاری کردن مجموعه ندای وظیفه است. این مجموعه را می توان مهم ترین عناوین شوتر دانست و به همین علت در دنیای گیمینگ اهمیت زیادی دارند.

مایکروسافت: کال آو دیوتی اصلا بازی بزرگ و پراهمیتی نیست!

سونی شکایت خود را به CMA اظهار داشت. حال مایکروسافت نیز در کوشش است تا این سازمان را قانع کند که خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد مسئله ای ندارد. بحث اصلی اینجاست که CMA اعتقاد دارد این خرید مایکروسافت باعث خواهد شد تا این شرکت بازار بازی های ویدئویی را بدست بگیرد. با این خرید مایکروسافت عناوین انحصاری ای را خواهد داشت که تهدید بزرگی برای سونی خواهند بود.

مایکروسافت در بیانیه قبلی خود اظهار داشت که CMA برداشت اشتباهی از خرید مایکروسافت نموده است. همینطور اینکه گفته شد سونی از اهداف خود شرکت بر علیه مایکروسافت استفاده نموده است. قبلاً هم مایکروسافت گفته بود که سونی در حال حاضر رهبر بازار گیمینگ است و به راحتی می تواند با این خرید مایکروسافت مقابله کند.

در یک بیانیه دیگر که اخیراً از مایکروسافت منتشر شده، این شرکت کوشش نموده تا اهمیت مجموعه ندای وظیفه را کم جلوه دهد. این شرکت گفته که اهمیت مجموعه ندای وظیفه بیش از حد نشان داده شده و تأثیر چندانی روی بازار بازی های ویدئویی ندارد. در بیانیه نوشته شده:

در ادامه مایکروسافت برای اثبات حرف خود گفت که درصد کاربران اکتیویژن در جهانی کنسول ها بسیار کم است. به این معنا که تعداد بازیکنان فعال آن در ماه حدود 10 تا 20 درصد است. حتی شرح داد که اکتیویژن تنها دو عدد از 20 مورد پرفروش جدول انگلیس را عرضه نموده و به همین علت سهم بسیار کمی در بازار گیمینگ دارد. حتی با تمرکز روی سبک شوتر، باز هم اکتیویژن توانایی مسدود کردن بازار را ندارد. به علت اینکه این سبک در کنسول ها هوادار زیادی ندارد.

مایکروسافت در ادامه به نکته جالبی اشاره نمود. با توجه به تنوعی که در جهانی گیمینگ وجود دارد، دیگر هیچ ناشری توانایی انحصاری کردن بازار را در چند سال اخیر ندارد. به همین علت مسدود کردن یک بازار تنها با خرید یک ناشر کار منطقی ای نیست. مایکروسافت در ادامه گفت که سری ندای وظیفه خاص نیست. بلکه هواداران نسبتاً زیادی دارد. نکته جالب اینجاست که عناوین این مجموعه همیشه از بخش برترین بازی سال خارج شده و رأی نمی آورند.

علت ارسال این بیانیه مایکروسافت، این است که آخرین عنوان مجموعه ندای وظیفه یعنی جنگاوری مدرن 2 (Modern Warfare 2) فروش بسیار خوبی داشت. به این معنا که تنها در 10 روز اول توانست بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته باشد. همینطور اینکه وارزون 2.0 توانست بیش از 25 میلیون کاربر داشته باشد.

این خرید مایکروسافت چیزی نیست که سیستم های مالی جهان به راحتی با آن کنار بیایند. مایکروسافت یک شرکت بسیار بزرگ است و در این مدت خریدهای بسیار زیادی داشته است. یکی از این موارد خرید بتسدا (Bethesda) بود. حال بحث اینجاست که با خرید اکتیویژن مایکروسافت تعدادی از شرکت های بسیار بزرگ گیمینگ را در بر خواهد گرفت. چیزی که برای جهانی گیمینگ هم مناسب نیست. به علت اینکه انحصاری شدن باعث کم شدن رقابت و به مرور از بین رفتن خلاقیت در گیمینگ می گردد.

منبع: GameDeveloper.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "مایکروسافت: کال آو دیوتی اصلا بازی بزرگ و پراهمیتی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت: کال آو دیوتی اصلا بازی بزرگ و پراهمیتی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید