موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط فراوری می گردد

به گزارش وبلاگ فاضلی، مدیرعامل ایپکو با اعلام اینکه موتور EF7 پلاس هیبریدی ایپکو به زودی وارد خط فراوری می گردد، درباره مشخصات فنی این موتور و زمان فراوری انبوه آن شرح داد.

موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط فراوری می گردد

وبلاگ فاضلی - با وجود اینکه طی سال های گذشته اهداف و برنامه های بسیاری در جهت فراوری و ورود خودروهای هیبریدی به کشور مطرح شده، اما هنوز اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است و همچنان شاهد به کارگیری تعداد بسیار محدودی از این خودروها در سطح کشور هستیم.

اهمیت استفاده از خودروهای هیبریدی که به خودروی سبز نیز معروف هستند، در جهت کاهش آلاینده ها و کاهش مصرف سوخت به عنوان بزرگ ترین معضلات پیش روی جوامع، تمام کشورها و از جمله کشور ما را تشویق به برنامه ریزی های کارآمدتری در این بخش می نماید. البته که بین حرف تا عمل همواره فاصله زیادی در کشور ما وجود دارد.

درباره اقدامات در حال اجرا در جهت رسیدن به خودروهای هیبریدی فراوریی در کشور، مهدی رجبعلی، مدیرعامل مرکز تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو (ایپکو)، به پرسش های وبلاگ فاضلی پاسخ داده است که در ادامه می آید.

وبلاگ فاضلی: چه استراتژی ای درباره خودروهای هیبریدی دارید؟

رجبعلی: پس از تحقیقات و ارزیابی های ما در جامعه خودروی کشور، به این نتیجه رسیدیم که در فرآیند خودروهای هیبریدی از خودروهای احتراقی گرفته تا تمام برقی، می توانیم در دو سر طیف قرار بگیریم، که یک سر طیف آن خودروی Mild Hybrid یا خودروی هیبریدی خفیف واقع شده است. در این خودرو یک ژنراتور کوچک روی موتور نصب شده و سیستم اکسسوری موتور تغییر می نماید. ضمن اینکه تمام شتابگیری ها به وسیله آن انجام می گردد.

این موتور از لحاظ پایه الکتریکال 48 ولت است که خیلی مساله را پیچیده نمی نماید. قابلیت شارژ دوباره دارد و می تواند یک میزان از نیروی ترمز را به صورت شارژ به باطری برگردانده و استفاده کند.

البته پلتفرم برق خودرو 48 ولت نمی گردد و فقط یک مدار 48 ولت برای آن است و یک مبدلی که 48 ولت را به 12 ولت تبدیل می نماید.

موتور EF7 پلاس در جهت هیبریدی شدن

اینها اقداماتی است که در حال حاضر روی موتور EF7 پلاس ما که به زودی وارد خط فراوری می گردد، اعمال شده و کارهای توسعه آن رو به جلو است که امیداریم بتوانیم تا آخر سال آن را به عنوان نمونه نیمه صنعتی آماده نموده و سال آینده وارد فضای صنعتی کنیم.

فیلم کامل مصاحبه در یوتیوب

درباره موتورهای ایپکو بیشتر بدانید:

موتور تک سیلندر ایپکو کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران خودرو
تست و آنالیز پژو پارس موتور تازه ؛ موتور XUP زیر فشار
تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی گردید ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می گردد؟
وبلاگ فاضلی: قدرت این موتور چقدر است؟

رجبعلی: قدرت موتور تغییری ننموده است، ولی با شبیه سازی های انجام شده، متوجه شدیم مصرف سوخت آن بین 8 تا 9 درصد کاهش داشته است. البته شتاب آن تغییر می نماید چرا که موتور الکتریکی پاسخ بهتری به گشتاور، نسبت به موتور احتراقی دارد.

این موتور می تواند حدود 60 نیوتن متر گشتاور بدهد که اگر این عدد به گشتاور موتور اضافه گردد، به صورت لحظه ای عدد بسیار مناسبی را می دهد. خودرویی با این موتور یک خودروی حداقل هیبریدی خواهد بود.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

منبع: بیت ران

به "موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید